Foto: Janerik Henriksson/Scanpix

Uppsala ser över regler om undervisning av modersmål

"Man ska erbjudas hemspråk även om man inte kan ett ord"
1:36 min

Reglerna för vem som får läsa modersmål i skolan i Uppsala ska ses över. Det säger Mohamad Hassan, folkpartist och kommunalråd med ansvar för de här frågorna.

Upplandsnytt berättade tidigare att flera kommuner i Uppsala län, bland annat Uppsala, ställer krav på att elever måste ha grundkunskaper i finska och de andra nationella minoritetsspåken för att få läsa dem som modersmål.
I Uppsala finns det här kravet, samtidigt som Uppsala är en så kallad finsk förvaltningskommun, och därför särskilt ska värna om minoritetsspråket finska.

– Min inställning är att man ska kunna erbjudas hemspråk även om man inte kan ett ord, för att kunna säkerställa det svenska kulturarvet.

Man har beslutat att utreda det här efter påstötningar från finska minoritetsgrupper i Uppsala och ändringar kan komma under nästa år enligt Mohamad Hassan. För att läsa modersmål krävs att barnet pratar språket hemma men sedan något år tillbaka ändrades kraven så att just de som vill läsa ett modersmål som är något av de nationella minoritetsspråken alltså finska, meänkieli, romani chib, jiddisch och samiska, inte behöver prata språket hemma. Men samtidigt tillåter skollagen att man får kräva grundläggande språkkunskaper och den här tvetydigheten har öppnat för att kommuner gör olika.

I vårt län är det tre kommuner som kräver baskunskaper även i minoritetsspråken, medan fem inte gör det som vi har berättat tidigare. I höst har flera minoritetssamfund gått ihop och riktat krav direkt till stadsminister Fredrik Reinfeldt om att kravet på att man ska kunna språket för att få läsa det ska tas bort.

Leena Huss, minoritetsspråksforskare vid Uppsala universitet och styrelsemedlem i Sverigefinländarnas delegation är kritiskt till att det här gör att många barn blir utan den undervisning de vill ha.

– Vilket är helt emot den övriga svenska minoritetspolitiken som ska främja språkbevarande. I den här situationen där det finns många föräldrar som vill att deras barn ska lära sig ett språk de själva gott miste om rimmar de illa att man ändå ska kräva att barnet ska kunna språket för att få läsa det i skolan.

Men är det inte rimligt att kräva att man lärt sig lite hemma?

-- Inte i den här situation där Sverige så länge bedrivit en assimilationspolitik som lett till att flera generationer har mist sitt språk . Då går det inte plötsligt att kräva att man nu ska kunna lära det till barnen för att de ska få undervsining. Det är ju absurt, säger Leena Huss.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".