Lång väntan på bil som bara blev trasigare på verkstan

Ett par veckor trodde Dennis Nicolaisen att det skulle ta att få sin bil lagad på verkstad. Men det gick två månader och en dag innan han igår fick bilen tillbaka. Det går att vända sig till allmänna reklamationsnämnden, men ett beslut där tar tid.

- I början var det som vilken firma som helst, berättar Dennis Nicolaisen. Sen när det blev komplikationer och samma fel uppstod igen, då visade det sig vilken firma det egentligen var.

Han lämnade in bilen för att topplockspackningen behövde bytas. Lagningen hjälpte inte och måste göras om, och tillbaka på verkstaden blev det ännu fler fel, fel som verkstaden ställt till med. Till slut behövdes en helt ny motor. Trots ständiga förseningar ville de inte ge Dennis någon ersättningsbil.

- De dröjde väldigt länge innan jag fick en lånebil.

Enligt bilverkstaden har de inte gjort något fel utan det hela har berott på att de i sin tur fått vänta på reservdelar och att de först måste göra upp med sitt försäkringsbolag om ersättning för motorn som gått sönder.

Det går att vända sig till allmänna reklamationsnämnden, men det tar tid.

- Det är en knepig sits. Man lever i osäkerhet under en tid. Vår snittid på ärenden är lite drygt fem månader och det kan vara en väldigt besvärlig situation för den enskilde om man måste ligga ute med stora belopp eller vara av med en vara, säger Torsten Palm, informationsansvarig vid reklamationsnämnden.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".