Här sker olyckorna i länet

Trafiken i Uppsala län fortsätter att skörda många offer. Nästan varannan dag sker en olycka på någon av de större vägarna, med skadade eller dödade som följd. Det visar en sammanställning som Upplandsnytt gjort.

E4:an är fortfarande den mest olycksdrabbade vägen, något som inte förvånar trafikpolischefen i Uppsala län, Åke Lööv:

- E4:an är den väg som har en del trafikarbete, och det finns problemsträckor på E4:an.

Upplandsnytt har tagit del av polisens olycksrapporter till Vägverket för 2003 och 2004, och det är en dyster bild som målas upp: på de här två åren har 15 personer mist livet och 590 skadats på vägar i länet utanför tätorterna.

E18 mellan Enköping och Bålsta, 288 mellan Uppsala och Östhammar och väg 76 mellan Älvkarleby och Hallstavik är vägar som har mycket svåra olyckor. 55:an mellan Uppsala och Enköping ligger också i toppen i den svarta statistiken.

- Vi har diskuterat vajerräcke på den sträckan, men det kan också hända att vi kamerabestyckar den vägen, säger Åke Lööv.

Men värst är det alltså på E4:an som drar fram genom fyra av länets kommuner. E4:an står ensam för en tredjedel av alla personskadeolyckor och det är framför allt från Uppsala och norrut som olyckorna sker.

- Där kan man tycka närmare på till exempel korsningen in till ärna där det brukar inträffa ett antal svåra olyckor, säger Åke Lööv.

- När vi kommer norr om Tierps norra har vi en svår sträcka där det också årligen sker dödslyckor, fortsätter han.

Med den nya E4:an kommer antalet fordon visserligen att minska kraftigt men polisen fruktar att vägen även i framtiden kommer att vara fortsatt olycksdrabbad eftersom vägen är bred och inbjuder till fortkörning.

Ett sätt att minska olyckorna vore att sätta upp mitträcken men sådana kostar pengar och för Vägverket handlar det om att välja mellan den nya eller gamla E4:an. Mikael Klingstedt är analytiker på Vägverket Region Mälardalen:

- Med de begränsade medel vi har får vi fundera på var pengarna gör mest nytta.

- Kommer den nya E4:an ta resurser som man skulle kunna satsa på den gamla?

- Ja, det kan bli en konsekven av det hela, säger Mikael Klingstedt.

Kontakta reportern:
jonas.alsgren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".