Hamnen i Kappelskär, Norrtälje Foto: Stockholms hamnar

Dyrare fartygstrafik på Östersjön

Passagerarna och basindustrin kommer att få stå för notan när rederierna som kör på Östersjön tvingas byta till renare bränsle 2015. Det menar Sveriges redareförening. Det här berör både passagerartrafik och fraktgodstrafik från till exempel Hargshamn, Grisslehamn och Kappelskär.

Ett EU-beslut innebär att alla bränslen som släpper ut mer än 0,1 procent svavel förbjuds från och med 2015. För de flesta fartyg kommer marindieseln att bli det nya bränslet - ett alternativ som är 50 procent dyrare än dagens bränsle.

De flesta rederierna som trafikerar Östersjön kommer alltså att tvingas välja den betydligt dyrare marindieseln för att klara de nya svavelutsläppskraven. Enligt Christer Schoug på redareföreningen är det just nu tillsammans med metanol de enda alternativen som kommer att fungera på kort sikt.

Det har också gjorts försök med att rena avgaserna från svavel men där är tekniken ännu på pilotstadiet. Flytande naturgas, LNG, finns bara på en av Viking Lines färjor i Sverige och för att fler ska kunna följa efter krävs stora investeringar både i nya båtar och i själva infrastrukturen för gasen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".