Foto: Henrik Montogomery/Scanpix

Många återkrav från Försäkringskassan

"Återkrav är något vi jobbar mycket med"
1:53 min

I Uppsala fick en kvinna i 30-årsåldern nyligen återkrav på bidrag från Försäkringskassan på drygt 290 000 kr. Hon hade fått bostadsbidrag för att hon var ensamstående föräldrar, men Försäkringskassan fann att hon i flera år levt tillsammans med en man och därför inte var att ensamstående. 30-åringen är bara en av många som återkrävs på bidrag från Försäkringskassan.

Under årets första sex månader har 55 miljoner kronor återkrävts i den region som Uppsala län tillhör. Jan Andersson är verksamhetsområdeschef på Försärkingskassan.

– Återkrav är något som vi inom Försäkringskassans chefsled har mycket uppmärksamhet på och jobbar mycket med, för att det ska minska. Varken vi eller medborgarna vill ha återkrav, utan det bästa är om det blir rätt från början, säger Jan Andersson verksamhetsområdeschef på Försärkingskassan.

Vad beror återkraven på?

– Det kan vara att Försäkringskassan gör fel i sin handläggning i samband med utbetalning. Men också att den som ska ha ersättning lämnar en felaktig uppgift. Finns det misstanke om brott, att man har fört oss bakom ljuset och lämnat uppenbart felaktiga uppgifter så kan vi polisanmäla händelse, säger Jan Andersson.

Förra året återkrävde Försäkringskassan 300 miljoner kronor nationellt varav mer än en tredje del kommer från region Öst som Uppsala län tillhör. Återkraven kan bero på rena misstag från såväl person som myndighet. Men det finns också personer som genom att uppge felaktiga uppgifter försöker lura till sig mer bidrag. Misstankar om fusk väcker årligen cirka 4000 utredningar i hela landet. Av dem leder drygt en fjärdedel till polisanmälan för misstänkt bidragsbrott - något som vid fällande dom kan resultera i fängelsestraff. Men det vanligaste är att bidrag återkallas utan att det finns någon brottsmisstanke.

Sett till antalet utdelade bidrag så är de felaktiga relativt få menar Jan Andersson, men han framhåller ändå vikten av att bidrag delas ut på rätt sätt.

– Det är inte ett stort problem med personer som försöker lura till sig bidrag. Men varje sådant ärende är ett bekymmer – när man lämnar felaktiga uppgifter är det dålig respekt mot vår socialförsäkring, säger Jan Andersson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".