Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Katarina Reineck. Foto: Sanna Richter / SR

Föräldrars situation ger stora skillnader för elever i Uppsala

LR: "Uppsala kommun har inte lyckats"
3:56 min

Lärarnas riksförbund anser att kommunerna inte kan driva skolor där alla elever,  oavsett bakgrund, får samma chans till en bra utbildning. Idag presenterades en ny rapport som visar att skillnaderna mellan olika elever i Uppsala har ökat och att föräldrarnas utbildningsnivå påverkar hur det går för eleverna.

- Vi får allt högre andel elever som kommer från socioekonomiskt svagare hem och mycket större nyinvandrad population. Och tittar man då på andra kommuner i Sverige som har större skatteunderlag och du färre nyinvandrade så blir ju situationen väldigt ojämlik för de elever som bor på respektive ställe. Du får mycket bättre förutsättningar för skolverksamheten i rika kommuner än i halvrika, som i Uppsala, säger Katarina Reineck ordförande för Lärarnas riksförbund i Uppsala.

För att jämna ut skillnaderna vill Lärarnas riksförbund ha tydligare resursfördelning från nationellt håll så att skolpengen anpassas efter skolans behov. 

- Vi tycker nu att kommunerna har förverkat sin chans att visa att de kan vara skolans huvudman,  säger Katarina Reineck.

Lärarnas riksförbund tycker att skolan istället borde förstatligas och Katarina Reineck tycker inte heller att Uppsala kommun klarar sitt uppdrag att ge alla elever samma förutsättningar för att klara sin utbildning.

- Nej, Uppsala kommun ska inte vara nöjd, vi kan ju se i rapporten att skillnaderna ökar i Uppsala så någonting måste göras även här på kommunal nivå, säger hon.

Uppsalas kommunalrås Mohamad Hassan (FP) håller med Lärarnas Riksförbund om att ett förstatligande vore att föredra medan Cecilia Forss (M) som är ordförande i barn- och ungdomsnämnden tycker att kommunerna klarar sitt uppdrag bra.

- Förut gick det ungefär lika dåligt för alla, när man genomgår en stor förändringsprocess så är det naturligtvis lättare för de elever som har backning hemifrån. Föräldrarnas utbildning ska inte ha betydelse för eleverna och vi arbetar väldigt målmedvetet i den riktningen. Jag kan faktiskt inte se någonting som skulle bli bättre av statlig styrning i det här, säger Cecilia Forss (M).

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".