Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Problem med hämtning av sopor i somras

Publicerat måndag 16 september 2013 kl 05.28
"Missade hämtningen två gånger i rad"
1:44 min
Sven Erik Martinell utanför Tärnsjö är en av dem som drabbats. Foto: Tomas Magnusson/SR.

Det har varit ovanligt många problem med sophämtningen i delar av länet under sommaren. I Heby kommun har det varit i snitt tio samtal per dag med folk som har hört av sig till kommunen om att deras sopor eller latriner inte blivit hämtade när de ska.

Sven Erik Martinell utanför Tärnsjö är en av dem.

– Ja man missade hämtningen två gånger i rad, och det blev ju lite mycket sopor då. Det blev ju lite irriterande. Första gången tänkte jag att ok att missa en gång, men när de inte hämtade andra gången då sa jag till. Och då fungerade det bra, säger Sven Erik Martinell utanför Tärnsjö som är en av dem som drabbats.

Sven Erik Martinell är inte ensam om att ha haft överfulla soptunnor under sommaren som gått.

Bara i Heby kommun har runt trehundrafemtio klagomål kommit in - då handlar det både om sopor och latrin som inte har hämtats på rätt dag - det säger Anna Eriksson, VA och avfallschef. Och det här är onormalt många fall säger hon.

– Det ska ju vara noll, när arbetet fortlöper som det ska, vi har inte klagomål då. Man ska inte ha ett sånt här antal klagomål, det är inte normalt. Vi ska naturligtvis utföra de tjänster vi säger att vi ska göra, och det har vi gjort men det har varit en tidsfördröjning. Och det är det som har varit problemet, säger Anna Eriksson.

Det är entreprenören Samtek AB som har hand om sophämtningen i Heby kommun. De hämtar också delar av Uppsala kommuns sopor.
Och även i Uppsala har det varit problem under sommaren.
Göran Karlin är VD för Samtek, och han beklagar det här. Han säger att problemen beror på att det har varit många nya semestervikarier som inte hittar:

– Tyvärr är det som så att när man har semesterersättare, man måste ta det i beräkning.

Men de som ska ha sina sopor hämtade, de kanske struntar i om det är semester, de ska väl ha soporna hämtade ändå?

– Självklart är det så. Jag kan bara be om ursäkt. Det är självklart väldigt, väldigt tråkigt att vi har missat tunnor.

Alla som har klagat på utebliven sophämtning fick till slut sina sopor hämtade, och klagomålen har nu slutat strömma in. Samtek har också börjat med ett nytt digitalt kartsystem som ska hjälpa oerfarna förare att hitta bättre, så att soporna blir hämtade i tid.

Tomas Magnusson
thomas.magnusson@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".