1 av 3
Fredrik Ahlstedt, kommunstyrelsens ordförande i Uppsala. Foto: Martin Hult/Sveriges Radio
2 av 3
Cecilia Forss (M). Foto: Mona Wahlund/Sveriges Radio
3 av 3
Eva Lena Volk, aktiv i Nätverket för ett civilflygsfritt Ärna. Foto: Cathrin Reth/Sveriges Radio

Kraftiga reaktioner på regeringens Ärna-beslut

Fredrik Ahlstedt (M): "Vi tar betalt för de tjänster kommunen utför"
0:37 min

Åsikterna går isär bland politiker och andra efter regeringes beslut. "Bra att vi har fått ett beslut", säger Cecilia Forss (M) kommunalråd. "Olyckligt ur många perspektiv", säger kommunalrådskollegan Stefan Hanna (C). Och Naturskyddsföreningens generalsekreterare Svante Axelsson blev chockad över beskedet.

Moderate kommunstyrelseordföranden Fredrik Ahlstedt säger att en civil flygplats på Ärna inte kommer att innebära några kostnader för Uppsala kommun.

– Vi gör precis som vanligt att vi tar betalt för de tjänster som kommunen utför i samband med en exploatering.

Hur blir det med extravägar och utbyggd kollektivtrafik till exempel?

– Det blir precis som i andra fall när någon vill exploatera, att om det blir extrakostnader så får man betala för det.

– Bra att vi har fått ett beslut, säger Cecilia Forss, moderat kommunalråd till P4 Uppland. Hon är också positiv till beslutet och menar att det här kommer att leda till fler jobb och att fler besöker Uppsala.

– Jag tycker att man missar målet. Uppsala har ju en flygplats, Arlanda, säger oppositionskommunalrådet Erik Pelling (S).

– Det är olyckligt ur många perspektiv, säger kommunalrådet Stefan Hanna (C), som ifrågasätter partikollegan och miljöministern Lena Eks beslut. Det är utan tvekan så att om det blir en kommersiell linje så har det stor negativ påverkan på vår närmiljö och på människors hälsa. 

Det verkar gå trögt att centralt få till fler tågspår till Uppsala och att få till vägsatsningar, men flygfrågan säger man ja till. Hur ser du på det?

– Det är intressant. Regeringen har själv gått in med ansökan om civilflyg via Försvarsmakten. Nu är det regeringen som säger att man inte går med på överprövning av beslutet. Infrastruktursatsningen som man är beredd att göra försämrar Uppsalas trafikflöden. De behov vi har med ytterligare tågspår Stockholm-Uppsala, utbyggnad av riksväg 55, tågstopp i Bergsbrunna och Vänge, går däremot jättetrögt, säger en kritisk Stefan Hanna.

Stefan Hannas parti kritiseras i sin tur av vänsterpartistiska kommunalrådet Ilona Szatmári Waldau efter regeringens besked.

– Centerpartiets kovändning i Ärnafrågan kom för sent. Den centerpartistiska miljöministern väljer att helt bortse från miljöaspekterna när hon säger ja till civilflyg på Ärna. Regeringen kör över Uppsala kommun i Ärnafrågan och bortser från den starka opinion som finns, skriver hon i ett pressmeddelande.

Vidare menar hon att regeringen verkar tillåta civilflyg på Ärna för att kunna driva militärflyget billigare. 

Eva Lena Volk, aktiv i Nätverket för ett civilflygsfritt Ärna, reagerar med en parafras på Hamlet.

– Något är ruttet i staten Sverige. Det här var inte helt oväntat, det har varit så många märkliga turer under de här sex åren som gått. Kampen fortsätter för att undanröja möjligheterna att utöka flyg på Ärna. Vi är beredda att gå vidare juridiskt att gå vidare.

Hur då?

– Driva det förvaltningsrättsligt, är en väg. Det här har hanterats skandalöst. Frågan är om man har hanterat det här enligt lagar och regler, säger Eva Lena Volk.  

I sociala medier diskuteras regeringens beslut flitigt.

Socialdemokratiska riksdagsledamoten Ardalan Shekarabi skriver på twitter att regeringen förklarat Uppsalaborna krig. Miljöpartiet i Uppsala kallar beslutet för ansvarslöst och Vänsterpartistiska kommunalrådet Ilona Szatmari Waldau skriver att det är dagens tråkiga besked.

Lokala folkpartipolitikern Harald Nordlund kräver att partiledaren Jan Björklund i sitt tal på landsmötet förklarar varför han går emot Miljödomstolen. Kommunstyrelsens ordförande i Uppsala, moderaten Fredrik Ahlstedt är däremot positiv och skriver: Bra av regeringen.

Landshövding Peter Egardt välkomnar Regeringens beslut om att tillåta civilt flyg på Ärna flygplats.

– Jag är oerhört glad att det formella beslutet att tillåta civilt flyg på Ärna har fattats. Det visar att Regeringens sammanvägning av allmänintresset är i linje med den bedömning som Miljöprövningsdelegationen gjort, säger Peter Egardt, landshövding i Uppsala län i ett pressmeddelande.

Civilflyg på Ärna skulle betyda hundratals nya jobb och fler besökare i Uppsala. Det tror Handelskammaren i Uppsala län som är positiv till regeringens beslut att tillåta civil flygtrafik på Ärna:
– Med en flygplatskod får vi en synlighet i alla världens bokningssystem, vilket kan leda turisterna hit.

Svante Axelsson, Naturskyddsföreningens generalsekreterare och Uppsalabo är mycket kritisk:

– Jag var faktiskt chockad när jag läste i UNT i morse. Jag trodde att den här frågan ändå skulle lösas förnuftigt. Inte minst med tanke på att kommunen nu lyckats hitta en majoritet mot Ärna, och att det var ett beslut från Miljödomstolen då som tolkar Miljöbalken som säger att detta inte är förenligt med svensk lag. Att då regeringen tar beslut om ökade utsläpp, det känns ju väldigt tråkigt och jag är faktiskt rejält besviken på regeringens klimatpolitik, säger

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".