Bakgrund: Civilflygsplanerna har funnits i tio år

Nästan tio år har gått sedan förslaget om civilt flyg på Ärna presenterades och turerna har varit många. Här får du bakgrunden.

2004 Privata bolaget Uppsala Air (nu Uppsala Airport) gick ut med att de jobbade för att göra om Ärna flygplats till en civil flygplats. Ambitionen var att börja flyga 2005.

2008 Försvaret lämnar in ansökan om civilflyg på Ärna.

2009 Kommunfullmäktige i Uppsala lämnar efter intensiv debatt  sitt yttrande inför länsstyrelsens beslut. Allianspartierna som leder kommunen säger ja, under förutsättning att vissa miljökrav är uppfyllda. Oppositionen och tre allianspolitiker röstar nej.

2010 länsstyrelsen säger ja till civilflyg, under förutsättning att vissa miljökrav är uppfyllda. Beslutet överklagas.

2011 Mark- och miljödomstolen bedömer att miljöpåverkan skulle bli omfattande och rekommenderar regeringen att säga nej.

2013 En blocköverskridande majoritet i Uppsala kommun bestående av Centerpartiet, Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet skriver till regeringen och uppmanar den att säga nej.

2013 Regeringen undanröjer överklagandena, vilket innebär att länsstyrelsens beslut gäller