Medelhavssallad. Foto: Christina Jansson

Christina lagar Medelhavssallad

I veckan rapporterades det återigen om mat som påverkar vår hälsa. En studie från Harvard visar vilken mat som driver fram inflammationer i kroppen och vilken som verkar tvärt om. Idag ger P4 Morgons Christina Jansson tips på en maträtt inspirerad från Medelhavet som enligt studien ska vara bra för hälsan.

Medelhavssallad med rostad paprika, tomater och sardeller

4 st röda och gula paprikor
24 st minitomater på kvist
8 st sardellfiléer

1 näve pinjenötter

1 kruka basilika

olivolja, flingsalt och svartpeppar

Dela 4 paprikor i 4-6 bitar vardera, kärna ur och lägg i en ugnsform med skalsidan uppåt. Rosta i 275 grader (inställd på grill) högt upp i ugnen i ca 10-15 min eller tills skalet blir svart och bubblar. Ta då ut paprikorna och lägg dom i en plastpåse och stäng igen.

Sänk värmen till 200 grader.
Rosta ett par långa kvistar med minitomater: skär ett litet snitt i varje tomat och lägg tomaterna i en ugnsform eller på en plåt med bakplåtspapper. Ringla över olivolja och toppa med flingsalt och svartpeppar. Baka tomaterna i ugnen i drygt 30 min.

Mot slutet, plocka fram paprikorna och dra av skalet. Rosta sedan en näve pinjenötter i torr stekpanna, passa noggrant så att de inte bränns. Plocka sen ihop salladen; paprika, tomater, sardellfiléer, pinjenötter, basilikablad, ringla över lite god olivolja, flingsalt och svartpeppar. Servera med bröd som lättare lunch (räcker till två), på bröd eller som tillbehör till annat.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".