SL-pendeln vid Uppsala C. Foto: Martin Hult/SR

SL-resenärer får egen ombudsman

Resenärer som är missnöjda med sina resor i SL-trafiken får nu en egen ombudsman att vända sig till. Resenärsombudsmannen kommer inte att ersätta kundtjänst utan fungera som en högre instans för mer komplicerade ärenden.

- Det gör att vi förstärker möjligheterna för resenärerna att få sin röst hörd och att vi åtgärdar uppenbara fel så fort som möjligt, säger SL-chefen Anders Lindström.

Ombudsmannen Per Ekberg, som har en bakgrund som busschaufför och trafikplanerare, kommer rapportera direkt till chefen för SL Storstockholms lokaltrafik.

- Jag har både rest och arbetat med kollektivtrafiken i hela mitt yrkesverksamma liv. Det är erfarenheter som kan komma väl till pass i min nya roll. Resenärsombudsmannen kommer att bli ytterligare ett stöd för våra resenärer när man anser att kontakten genom SL Kundtjänst har resulterat i otydliga svar, eller om man tycker att vår hantering av ett ärende inte har varit tillfredsställande, säger Per Ekberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".