Gymnasieskolan sämre på demokrati och jämlikhet

Gymnasieskolan har blivit mer inriktad på arbetsmarknadens behov och gymnasieskolans uppdrag att fostra demokratiska och jämlika medborgare har kommit allt mindre i fokus i den politiska debatten.

Det skriver statsvetaren Per Adman i en rapport från Institutet för arbetsmarknadspolitiska åtgärder i Uppsala.

Han har gått igenom debatten runt gymnasiereformen 2009.

– Det förvånade mig att debatten i så stor utsträckning saknade diskussion om demokrati och jämlikhet, säger han och fortsätter.

– Även hos socialdemokraterna som tidigare stått för dessa värderingar genom hela efterkrigstiden.

Han menar att den politiska diskussionen alltmer tycks påminna om andra länders, med arbetsmarknad och ekonomisk tillväxt i fokus.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista