SJ-tåg på sträckan Uppsala-Stockholm. Foto: Erik Thyselius/SR
#upplandpendlar

Mer spår och fler tåg behövs enligt forskare

Resenär: Stressigt att inte veta när man kommer fram
1:56 min

Det var i september förseningar på vart sjunde av SJ:s regionaltåg mellan Uppsala och Stockholm. Fler förseningar än hösten förra året. Kapaciteten i järnvägen behöver öka, säger trafikforskaren.

Runt 20 000 personer jobbpendlar med tåg mellan Uppsala och Stockholm varje vardag - så här säger en av dem:

– Det är det som är det jobbiga just de där dagarna när det inte fungerar. Och att man inte får någon ordentlig information, att man inte vet på förhand om man kommer fram i tid. Det stressar en, säger en av tågpendlarna mellan Uppsala och Stockholm.

En vanlig vardag har SJ:s regionaltåg drygt 40 avgångar från Uppsala till Stockholm. I september ifjol kom 9 procent av dem fram med en försening på minst 5 minuter som är Trafikverkets definition på punktlighet. I september i år hade förseningarna ökat - 14 procent kom fram sent till Stockholm.

Skicket på den svenska järnvägen har varit en het fråga under decennier. När den lokala arbetsmarkanden har blivit större år för år krävs en fungerande infrastruktur, till exempel mellan Uppsala och Stockholm.

– Det här är en marknad med regional pendling som har växt fram under senare decennier. Det finns mycket att göra för att få den att fungera bättre, säger Oskar Fröidh som är trafikforskare på Kungliga tekniska högskolan.

Sverige har en avreglerad järnväg, det vill säga att olika tågbolag, bland annat statliga SJ får trafikera sträckorna. Underhållet av själva infrastrukturen, järnvägen, sköts av Trafikverket som anlitar en rad underentreprenörer. Oskar Fröidh menar att olika aktörer måste bli bättre på att samarbeta. Men också att det behövs mer spår och fler tåg.

– Man borde också öka kapaciteten i hela järnvägssystemet så att det finns lite reserver när något går sönder. Det måste man göra med långsiktiga strategiska planer med investeringar i både bana och fordon. Sedan måste man också klimatsäkra järnvägen eftersom vi har en klimateffekt som kan ge större nederbördsmängder. Jämn och hög takt i utbytet av gammal materiel är viktigt för att få tågen att gå punktligt, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".