Arkivbild: UL-buss i trafik. : August Bergkvist/Sveriges Radio

"Bussar kör respektlöst vid vägarbeten längs 288:an"

Platschef på bygget: "Respektlöst"
1:49 min

Bussar hotar säkerheten för de som jobbar på vägarna i länet. I ett brev till Upplands lokaltrafik, UL, vittnar vägarbetare om busschaufförernas totala respektlöshet mot trafikförordningar. UL ska nu tala med enskilda bussförare.

Anders Pettersson är platschef på vägbygget vid 288:an mellan Uppsala och Östhammar.

– Vissa perioder går det väldigt fort och utan hänsyn till vår arbetsmiljö.

Det är verkligen svårt att missa vägbygget strax söder om Alunda. Det ligger sprängsten på båda sidor om vägen och skyltar visar klart och tydligt att man ska sakta ner till 50 för att visa hänsyn för de som arbetar längs vägen. Ändå det är långtifrån alla som gör det. Grävmaskinisten Roberto Axelsson kom obehagligt nära en förbisusande bil häromdagen.

– Jag gick precis innanför avstängningen det är såna här rödgula skärmar som står. Och då är det en bil som passera, och jag hör hur hans backspeglar slår i de här skärmarna - en halvmeter ifrån mig. När de kommer i de här hastigheterna utan att man är beredd på det. Då blir man lite chockad.

Och det är inte bara privatbilisterna som buskör. Enligt platschefen Anders Pettersson har de lokala bussarna också svårt att hålla hastighetsgränserna. För några dagar sen fick han nog och skrev ett brev till ledningen för Upplands Lokaltrafik. Där beskriver han busschaufförernas totala respektlöshet för trafikförordningar.

Vad vill du ska hända nu?

– Jag vill att busschaufförer och andra yrkeschaufförer och privatbilister ska respektera de trafikanordningar vi har satt upp. Nu har vi varit förskonade från olyckor - och jag hoppas att vi kan vara det ända in i mål, säger Anders Pettersson, platschef på NCC:s vägbygge vid 288:an.

Upplands lokaltrafiks informationschef Sture Jonsson säger att man gått ut med en allmän vädjan till alla UL-chaufförer med anledning av brevet. Men att man också kommer att prata direkt med enskilda förare.

– Vi har erfarenhet av att det har bättre effekt om man kan prata direkt med den som gjort fel, än om man går ut allmänt till alla. Om den som är förman kan ta ett snack direkt med föraren är det bättre.

Och om man står där ute och det swischar förbi en buss - vad konkret gör man då?

– Då tar man kontakt med UL:s kundstjänst eller bussbolaget. Men UL tar annars kontakt med det berörda bussbolaget, säger Sture Jonsson.

– Det är ju inte acceptabelt att en yrkeskategori som arbetar ute på vägen ska ha en så dålig arbetsmiljö som det beskrivs och därför gick vi ut med en allmän vädjan om att respektera de här reglerna och hastighetsbegränsningarna som gäller förbi vägbygget.

Kan det vara så att man måste köra för fort för att hinna med tidtabellen?

– Det får man aldrig göra. Om det är så att man riskerar att bli försenad, så får det aldrig äventyra säkerheten. Den måste går först i alla lägen, säger Sture Jonsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".