C-vitaminraket på frukostbordet. Foto: Christina Jansson
C-vitaminraket på frukostbordet. Foto: Christina Jansson

C-vitamin till frukost i förkylningstider

P4 Morgons matinspiratör, Christina Jansson rör ihop en C-vitaminraket. Det är vitaminlyx som nästan gränsar till efterrätt som blir fin medicin mot novembermörkret.

C-vitaminfrukostraket (el yoghurt varvad med havtornssås 

och rårörda svarta vinbär, toppad med snabbrostad müsli)

225 g frysta havtorn

1,5 dl frysta svarta vinbär

2-3 msk socker

0,5 msk potatismjöl

5 dl tjockyoghurt (turkisk, grekisk el liknande)

müslimaterial: havregryn, kokoschips, solroskärnor

Lägg havtornen i en kastrull tillsammans med ett par matskedar vatten och låt koka upp tills bären tinar och lite till. Häll över i en finmaskig sil och pressa igenom vätskan (blir ungefär 1,5-2 dl). Häll tillbaka havtornssaften i kastrullen och tillsätt 2 msk socker och rör ordentligt. Tag kastrullen av plattan. Rör ut potatismjöl i ett glas med ett par matskedar kallt vatten, tillsätt försiktigt under omrörning i kastrullen. Sätt tillbaka kastrullen på värmen och rör tills första första kokbubblan visar sig. Havtornssåsen är då klar, ställ åt sidan och låt svalna.

Rårör svarta vinbär i en skål tillsammans med ung 2 tsk socker. Rör tills sockret var sig syns eller knastrar i munnen, det tar en stund.

Snabbrosta müsli genom att i torr panna på hög värme tillsätta en näve vardera av havregryn, kokoschips och solroskärnor (eller liknande). Rosta tills müslin börjar få färg, passa noga så att det inte bränns. Rör om ibland.

Plocka ihop raketen genom att varva yoghurt och havtornssås i 3-4 glas. Toppa med rårörda vinbär och müsli.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".