Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Skolorna satsar miljoner på reklam

Publicerat torsdag 20 november 2014 kl 08.05
"Det är viktigt, en välfylld skola ger bra ekonomi"
2:00 min
Gymnasieskolorna marknadsför sig på en mässa för niondeklassarna. Foto: Martin Hult / Sveriges Radio
Gymnasieskolorna marknadsför sig på en mässa för niondeklassarna. Foto: Martin Hult / Sveriges Radio

Gymnasieskolorna i Uppsala lägger miljonbelopp på att marknadsföra sig för att locka nya elever. Uppsala kommun har också ökat budgeten för att sälja in sina gymnasieskolor.

– Vi kan inte bortse från att marknadsföra skolan. Det är viktigt för eleverna själva att gå i en skola som är full, och attraktiv. Vi har kö, det gillar vi, säger Katedralskolans rektor Heléne Lagerquist.

Just nu marknadsför sig gymnasieskolorna för att locka nya elever. Det trycks broschyrer, görs webbsidor, reklamutskick, öppet hus och ställs ut på gymnasiemässa.

Men det kostar en del pengar att locka till sig nya elever. Uppsala kommun har en budget i år på 1.752.000 kronor för marknadsföring av gymnasieskolorna. Det är en klar ökning jämfört med tidigare år. Kostnaden förra året landade på 1.371.000 kronor.

– Vi vill ge en så bra bild av skolan som möjligt. Gärna att våra elever berättar för kommande elever hur det är att läsa på skolan, säger Olof Oskarsson, programrektor på Rosendalsskolan i Uppsala.

Hur viktigt är det att ha många elever?

– Det är jätteviktigt för ekonomin, säger Olof Oskarsson.

Vi har frågat de fristående gymnasieskolorna i Uppsala. De sju som har svarat lägger tillsammans en dryg miljon kronor på marknadsföring.

Räknat per elev lägger de fristående mer pengar än de kommunala. Friskolorna satsar i snitt 770 kronor per befintlig elev. Och kommunen satsar 280 kronor per elev, enligt vad de själva uppger.

Men gymnasieskolornas marknadsföring är inte bara en kostnad. Det gör också att skolorna vässar sig och blir bättre, menar Per Angemo som är rektor på Thoren Business School.

– Att det är många alternativ driver utvecklingen framåt. Jag tror det är viktigt både för fristående och kommunala att se över sin verksamhet och leverera en bra kvalité, säger Per Angemo.

Martin Hult
martin.hult@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".