Flygplan innan landning på Arlanda flygplats. Foto: Björn Larsson Ask/TT.
1 av 2
Flygplan innan landning på Arlanda flygplats. Foto: Björn Larsson Ask/TT.
Mårten Wallberg, ordförande för Naturskyddsföreningen i Stockholms län. Foto: Ulf Bungerfeldt/Sveriges radio.
2 av 2
Mårten Wallberg, ordförande för Naturskyddsföreningen i Stockholms län. Foto: Ulf Bungerfeldt/Sveriges radio.

Avgörande miljödom för Arlanda

Naturskyddsföreningen: "Både bullergräns och utsläppstak måste vara kvar"
2:03 min

Idag faller den slutgiltiga domen om miljötillståndet för Arlanda flygplats. Frågan är om det blir fortsatt flygförbud över Upplands Väsby.

– Det vore förödande ur ren miljösynvinkel om det förbudet nu tas bort, säger Mårten Wallberg, ordförande för Naturskyddsföreningen i Stockholms län.

– Förbudet innebär ju med all sannolikhet att flygtrafiken måste minskas. Helst skulle jag dessutom vilja att domstolen la till att utsläppstaket ska vara kvar, säger han.

Idag tyder det mesta på att det nu sätts punkt för en miljöstrid som pågått mer eller mindre konstant i elva år. Det är Mark-och miljööverdomstolen som beslutar om den tidigare domen ska stå sig eller rivas upp. För ett år sedan kom beskedet att flygtrafiken över Upplands Väsby förbjuds från 2018, samtidigt som utsläppstaket för Arlanda slopas.

Redan 2003 rök Länsstyrelsen och  Luftfartsverket - som då drev Arlanda - ihop om hur inflygningarna till Arlanda skulle ske. Då var det Upplands Väsbyborna som klagade över buller med rak inflygning söderifrån.

Det var startskottet till en segsliten kamp miljödomstolen har varit inkopplad i omgångar, där Swedavia idag är det bolag som idag äger och driver Arlanda, men som icke desto mindre kämpar vidare för flygplatsens överlevnad. Just så avgörande är faktiskt frågan om hur mycket buller och miljöfarliga utsläpp som ska tillåtas från flygplatsen, anser Swedavia. 

Till detta kommer åratal av infekterad strid mellan de boende i flera kommuner, Täby, Upplands Väsby, Sigtuna och Vallentuna om vem som är mest drabbad av framförallt bullret, och hur kommer nu ett domstolsutslag att möjligen ändra på det.

För ett år sen kom Miljödomstolen fram till ett förbud för överflygningar över Upplands Väsby, till övriga kommuners missnöje, och att utsläppstaket slopas 2018.

Naturskyddsföreningen ser alltså helst att både förbudet och utsläppstaket är kvar. Men föreningens länsordförande Mårten Wallberg inser att oavsett hur domstolen dömer idag så kommer ingen bli helt glad.

– Nej, så är det ju.  Ingen kommer att bl helt lycklig oavsett domslut. Men jag, och Naturskyddsföreningen, kommer i alla fall bli minst ledsna om förbudet mot överflygning över Upplands Väsby och taket för koldioxidutsläpp får vara kvar, säger han till P4 Radio Stockholm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".