Flygplan landar på Arlanda. Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix
Flygplan landar på Arlanda. Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix

Seger för Arlanda i miljödom

Blandade reaktioner på Arlandadom
1:35 min

Mark- och miljööverdomstolen ger i domen om Arlandas miljötillstånd Swedavia rätt i flera frågor. Domen innebär bland annat att förbudet mot raka inflygningar upphävs från och med 2018.

Mark- och miljödomstolen har alltså bestämt att förbudet mot raka inflygningar ska upphävas från 1 januari 2018. Dock har en rad villkor satts upp som innebär att planen ska undvika att flyga över Upplands Väsby när det är möjligt.

Swedavia, som äger flygplatsen, ska också utreda möjligheterna för att minska bullerexponeringen för Upplands Väsby och Rosersberg genom att använda banorna på ett annat sätt. Beslutet kan överklagas till Högsta domstolen. Arlandas flygplatsdirektör Kjell-Åke Westin är lättad över dagens beslut.
– Det känns jätteskönt. Efter en 6 år lång process har vi äntligen fått möjligheten att titta framåt och ta vara på de möjligheter och den resenärstillväxt vi har, för att fortsätta investera och bygga Arlanda framåt, säger han.

Per Hoffner bor i Rosersberg och är också ordförande i Rosersbergs villaförening. Han är nöjd med domen.
-Det nya villkoret ger ju faktiskt Swedavia en möjlighet att titta på alternativ. Man kan ju till exempel använda bana 3 i låg- och mellantrafik med kurvade inflygningar och bara använda bana 1 i högtrafik. Ett sånt här banmönster skulle göra det bättre för både Upplands Väsby och Rosersberg, säger Per Hoffner.

En bit söderut är tongångarna betydligt mer negativa. Benny Reuterhagen, ordförande i "Väsbybor mot buller" är  besviken, och anser att Swedavia vunnit en storseger.

– Som det ser ut här så är det helt och hållet i linje med vad Swedavia begärt. Här har man egentligen tagit ett beslut som innebär att det inte finns några klimatproblem, man har tagit bort utsläppstaket. Man kan släppa ut i princip hur mycket som helst. Man har godkänt att Swedavia gör långa inflygningar över Stockholmsområdet som innebär att flygplan släpper ut 100 ton koldioxid extra per dag, i onödan. Med andra ord; det finns ingen anledning att hålla nere koldioxidutsläppen, säger han.

I domen sägs det att hänsyn ska tas till Upplands Väsby tätort och att när det är möjligt ska inflygning som undviker tätorten användas, vad betyder det?

– Ingenting, det är upp till Swedavia att bestämma när man han lust.

Det låter som att du är besviken?

– Det är jag, verkligen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".