Militärflygplatsen Ärna strax norr om Uppsala.
Militärflygplatsen Ärna strax norr om Uppsala. Foto Martin Hult / Sveriges Radio

Bakläxa om bygglov kan bli bromskloss för civilflyg på Ärna

"Det går i så fall emot bedömningen från kommunernas jurister"
1:36 min

Kommunen har gett Uppsala Airport bakläxa på bygglovet för civilflygplatsen på Ärna i Uppsala, trots det vill plan- och byggnadsnämndens avgående ordförande Liv Hahne (M) alltså ta beslut om bygglov innan årsskiftet.

I morse kunde ju Upplandsnytt berätta att plan- och byggnadsnämndens ordförande Liv Hahne vill ta ett beslut om att ge bygglov innan hon avgår vid årsskiftet.

Då tillträder den rödgröna majoriteten som inte vill ha någon flygplats i Uppsala. Men frågan är alltså om det nu hinner tas något beslut om bygglov innan årsskiftet.

Den sjunde oktober lämnade Uppsala Airport in en bygglovsansökan med ritningar på en flygterminal, bilparkering och tillfartsväg.

Men den 17:e november, alltså förra veckan, fick flygplatsbolaget krav från kommunen på att komplettera med en hel del. Bland annat planritningar, brandskyddsbeskrivning, bullerutredning och trafiklösningar.

Så frågan är om alla handlingar kommer att finnas på plats för ett beslut innan årsskiftet då moderaternas Liv Hahne är kvar som ordförande i plan- och byggnadsnämnden. Hon själv vill ta beslutet innan dess och tycker inte att flygplatsbyggnaderna är en stor sak.

– Det är ju, så att säga, ett bygglovsbeslut för en ganska modest lite terminal ute på Ärna. Och jag anser inte att den, så att säga, har någon jättepåverkan på någonting över huvud taget, säger Liv Hahne.

Men en fråga är om det måste göras en detaljplan innan kommunen ger bygglov för flygplatsbygget. Men då skulle det ta längre tid och Liv Hahne menar att någon detaljplan inte behövs. Men hon har fel säger Socialdemokraternas Erik Pelling.

– Det går i så fall emot hennes egna tjänstemän och den bedömning som kommunens jurister har gjort. Där man har tittat på lagen som säger att när man har den här typen av effekter av en byggnation så ska det handla om en deltajplan, säger han.

Om ett bygglovsbeslut tas för flygplatsen så skulle det kunna överklagas på grund av att det saknas detaljplan.
Det kan alltså sluta med att det återigen blir en domstol som avgör om det ska få byggas flygplats på Ärna.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".