Telefonbolagen: Ingen tjänar på att ha en missnöjd kund

1:53 min

"Vi lurar ingen", "jättetråkigt" och ett "misslyckande". Så svarar några av de bolag som det klagas på i telekombranchen i länet.

Andelen klagomål på företag som säljer mobiltelefoner och abonnemang är högst i hela landet här i Uppsala län.

– Det är givetvis jättetråkigt, och det behöver vi se över vidare. Vi upplever själva att klagomålen minskat på det stora hela. Men har det gått så långt att man har tagit sitt ärende vidare och vi inte har kunnat lösa det så har vi misslyckats, säger Kamran Alemdar, presstalesperson på Tre, ett av bolagen det klagats på.

Om det finns de som tänker att ni bara vill tjäna pengar, och struntar i om folk känner sig lurade, vad säger du till dem?

– Det finns ingen som tjänar på att ha en missnöjd kund, vi gör det definitivt inte, säger Kamran Alemdar.

Det handlar om klagomål som kommit in under förra året till konsumentrådgivarna i Uppsala.
Det kan handla om kunder som upplever sig lurade av mobilförsäljare, eller att de tror att produkter är gratis men som sen visar sig inte vara det.

Åsa Sundeman är VD på bolaget Mobilizera, ett annat av de bolag som har fått klagomål:

– Inga kunder ska lämna våra butiker med en känsla av att ha blivit vilseledda eller lurade. Vi är tydliga med att vi ska vara lyhörda inför personer med särskilda behov. Vi ska i varje enskild affär ta hänsyn till kundens ålder, språkförmåga, nedsatt psykisk eller mental funktionsförmåga. Och kan man inte förhålla sig till det regelverket ska man inte jobba hos oss.

Följer era säljare det här?

– Vi är otroligt tydliga från centralt håll precis vad det är som gäller, säger Åsa Sundeman på Mobilizera.

Också bolaget Phone Family finns på klagomålslistan. VD Jon Hjertenstein:

– Vi ser klart och tydligt i statistiken år efter år att telekom är den branch som ligger högst i klagomålsstatistiken. Och här har vi ett ansvar att göra villkoren tydligare för konsumenten, vilket vi uppenbarligen misslyckats med när statistiken fortfarande är så pass hög, säger han.

Lurar ni folk?

– Absolut inte, vi lurar ingen, säger Jon Hjertenstein på Phone Family.

Bolagen säger att de jobbar med att komma åt de här problemen, med bland annat utbildning och nya former för signering.

Vi har sökt resterande bolag som det klagas på – Phonestar, Tele 2 och Com Hem – men utan resultat.