Tungt lastad bil premiärklampad

Den första mars var första dagen som polisen och Tullverket fick lov att klampa, låsa fast hjulen, på yrkestrafik som bryter mot regelverket. Uppsalapolisen klampade den första dagen en lätt lastbil med rejäl överlast.

– Tillåten vikt på lasten för en lätt lastbil är 3,5 ton eller 750 kg. Det här fordonet hade en överlast på 2330 kg. Fortdonet var för liten för att göra den här tranporten skulle man kunna säga, säger Tommy Karlsson, vakthavande befäl vid Uppsalapolisen.

Strax innan klockan sju på söndagskvällen klampades lastbilen som är den första att göra detta sedan den nya lagen trätt i kraft.

Klampningen gjordes med ventillås på E4, trafikplats Tre ängar som ligger ungefär 1,5 mil norr om Uppsala.

– Lastbilen var från ett annat EU-land och skulle transportera en sportbil som skulle upp till Norrland, berättar vakthavande befäl Tommy Karlsson och förklarar att tanken med lagen är att man ska få bukt med fuskande inom åkernäringen.

– I det här fallet har man inte hållit sig till reglerna, och ofta görs så i syfte att tjäna pengar, det är den vanligaste orsaken. Det ska vara en rättvis marknad och det är därför vi har fått den här lagen, säger han.

Drygt två timmar efter klampningen fick Uppsalapolisen klartecken att låsa upp hjulet. Transportbolaget fick böter och lastens ägare hade hittat ett annat sätt att transportera sportbilen.

Inget av de större polisdistrikten som exempelvis Skåne, Västra Götaland och Stockholm klampade några fordon under premiärdagen, uppger TT.

Inte heller Tullverket använde det nya verktyget. Myndigheten uppger att klampning är en åtgärd man bara kommer att ta till i extremfall.