Destination Gotlands färja möter exklusiva kryssningfartyget Club Med 2. Foto: Eva Sjöstrand/Sveriges Radio
Destination Gotlands färja möter exklusiva kryssningfartyget Club Med 2. Foto: Eva Sjöstrand/Sveriges Radio

Havsbotten i Östersjön kartläggs

1:21 min

EU-kommissionen har beviljat Sjöfartsverket 47 miljoner kronor i medfinansiering till arbetet med att kartlägga havsbotten i Östersjön. Förutom att ge säkrare navigering, kan kartläggningen även bidra till att fartygen minskar sin bränsleförbrukning.

Kartläggningen, som ska vara färdig 2020, görs i samarbete med grannländerna runt Östersjön. Totalt beräknas de svenska kostnaderna för projektet bli 390 miljoner kronor.

- Problemet är att många av de data som sjökorten bygger på idag är ganska gammal. Datan kan härstamma ifrån 1800-talet, säger Benjamin Hell som är Sjöfartsverkets projektledare.

Skulle det kunna finnas oupptäckta grund i Östersjön?

- Ja, absolut. Det är möjligt. Nu har ju båtarna gått sina rutter under en lång tid och man vet att de är säkra, men så fort man avviker från förbindelserna mellan stora hamnar så kan det rent teoretiskt vara så att det finns grund.

Förutom att göra själva navigeringen säkrare, så skulle bättre djupdata även kunna bidra till att minska fartygens bränsleförbrukning, berättar Benjamin Hell vid Sjöfartsverket. På grunt vatten ökar nämligen vattnets friktion mot skrovet.

- Om nu ett fartyg kan välja en djupare rutt istället för en rak förbindelse över ett grundare område så kan man minska bränsleförbrukningen med några få procent, säger han.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista