Foto: Erik Thyselius/SR
Foto: Erik Thyselius/SR

Kritik mot polisens PR-affärer

"Vad är det det här företaget ska bidra med som vi inte klarar av"
2:11 min

Polisen har köpt kommunikationstjänster för flera miljoner av PR-byrån Prime. Trots att myndigheten har 200 heltidsanställda kommunikatörer. En av dem, Uppsalapolisens presstalesman Christer Nordström, är kritisk.

-Vad är syftet med detta? Vad är det det här företaget ska bidra med som inte vi inte ska kunna klara av? Jag tycker all verksamhet måste riktas mot kärnverksamheten. Det är där satsningarna måste ha högsta prioritet.

Det är Dagens Nyheter som idag avslöjar att polisen tecknat ett ramavtal med PR-byrån Prime Public Relations. Avtalet gäller kommunikationstjänster för 25 miljoner kronor under tre år.

PR-byrån har redan fakturerat för drygt fyra miljoner, bland annat för ett möte med Uppsala kommun den 25 november i år. Det som skulle diskuteras var polisens så kallade medborgarlöfte. För att förbereda och genomföra mötet anlitades Prime som tog betalt för 16 timmar. Slutnotan landade på 31 800 kronor.

-Vi har dagligen kontakter med kommunerna i länet och regionen. Så jag förstår inte vad företaget kan bidra med i det här avseendet, säger Christer Nordström.

Birgitta Dunér är kanslichef på kommunikationsavdelningen. Hon kan inte säga vad polisen specifikt fick hjälp med under mötet med Uppsala kommun. Men hon säger att polisen behöver hjälp utifrån för att genomföra det stora förändringsarbete som myndigheten nu går igenom.

-Det är framförallt den interna kommunikationen kring den här stora förändringen som de ska stöttas oss med.

Men ni har ju redan 200 heltidsanställda kommunikatörer. Räcker inte det?

-Det här är ju en väldigt stor ombildning. Vi lägger ihop 23 myndigheter till en polismyndighet.

Polismyndigheten är ju pressad idag med flyktingsituationen och gränskontrollerna. Är det här verkligen väl använda pengar?

-Jag tänker så här: om inte organisationen lyckas med den här omorganisationen så kommer vi inte få ut den fulla kraften av förändringen som vi gör.



 


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".