Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Bild på hur den nya smalare Gamla Uppsalagatn ska se ut.
Så här är det tänkt att Gamla Uppsalagatan ska se ut.

Delade meningar om ny smalare gata i Uppsala

Therez Olsson (M): Där vill vi inte ha bilköer
2:05 min

Nu planeras det för att den del av Gamla Uppsalagatan som är tvåfilig trafikled ska byggas om till enfilig med bostäder tätt inpå. Men det betyder att bilarna får stanna och vänta varje gång en buss stannar vid hållplatsen där.

Moderaternas kommunalråd Therez Olsson är kritisk till om Gamla Uppsalagatan byggs om på det sättet. Hon tror att det kan leda till bilköer:

– Vi välkomnar att man bygger tätare i Uppsala. Men vi ser också stora problem med ett körfält. Här tänker vi ett stadsstråk med uteserveringar och trevlig utevistelse, där vill vi inte ha bilköer, säger Moderaternas kommunalråd Therez Olsson.

Uppsala ska bygga om Fyrislundsgatan, Råbyvägen och Gamla Uppsalagatan från trafikleder till smalare stadsgator med nya bostadskvarter. Enligt förslaget till detaljplan ska Gamla Uppsalagatan väster om Tycho Hedens väg göras om från dagens två filer åt bägge håll till enfiligt. Och enligt förslaget utan bussfickor vid hållplatserna. Det skulle göra att bilarna får vänta när bussen stannar.

– Det görs för trafiksäkerheten. Och för att bussen ska kunna stanna snabbare. Kollektivtrafiken blir attraktivare, säger Socialdemokraternas kommunalråd Erik Pelling.

Att bilarna får stanna när bussen tar upp passagerare har redan införts vid en hållplats på Råbyvägen. Där har kommunen mätt att bilarna får stanna i snitt en halv minut.

Men det ska byggas många fler bostäder vid Råbyvägen. Därför tror Moderaternas Therez Olsson att väntetiderna för bilar bakom bussarna kan komma att öka:

– Det ska flytta dit många nya människor. Husen står inte klara, och människorna bor inte där än. Så det är svårt att veta hur länge folk får vänta i framtiden, säger Therez Olsson (M).

Men Socialdemokraternas Erik Pelling tror att busstoppen tvärtom kan komma att bli kortare i framtiden:

– I dag tar det mycket tid när folk ska betala med kreditkort och blippa apparater. År 2017 ska UL avskaffa det systemet. Man kommer att kunna kliva på vid alla dörrar. Det kommer att sänka tiden vid busshållplatserna drastiskt. Då blir det ännu kortare tid än 30 sekunder som den som sitter i bil bakom bussen behöver vänta, säger Erik Pelling (S).

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".