Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
May Strandberg i en av Uppsalas alla gallerior. Foto: Jonas Ahlman/Sveriges Radio.
May Strandberg i en av Uppsalas alla gallerior. Foto: Jonas Ahlman/Sveriges Radio.

Mobilförsäljare i topp när det gäller klagomål

May Strandberg: "Men det är inte riktigt lika illa som det var 2014"
1:40 min

Det är fortfarande många som klagar på företag som säljer mobiltelefoner och abonnemang. Telekombranschen toppar listan över de klagomål som kom in till Konsument Uppsala förra året. 

Men situationen är lite bättre än för ett år sedan, säger May Strandberg är konsumentrådgivare i Östhammar och Uppsala.

– Det är något bättre. Telecombranchen ligger fortfarande högst när det gäller klagomålen, men det är inte riktigt lika illa som det var 2014 och jag tror att det beror på att vi har ett par aktörer som har lämnat marknaden, säger hon.

Ett av de två företag som toppade klagomålslistan hos Konsument Uppsala har alltså försvunnit från länet och bland de andra företagen på listan så har antalet klagomål minskat, i alla fall utom ett.

Men klagomålen är av samma typ och handlar om försäljningsmetoderna. Så här lät det för ett knappt år sedan när vi var ute med dold mikrofon.

– I stort sett allting noll kronor. Allting ingår och en valfri telefon. Det här är det billigaste jag kan ordna åt dig. När man får en sådan här möjlighet så brukar man inte tacka nej, sade försäljaren.

Och även om klagomålen har blivit färre så är det, enligt May Strandberg, alltså samma saker folk klagar på.

– Framför allt är det ju att de varit med om ett överraskningsmoment i säljsamtalet och de har inte noterat vilka kostnader det här egentligen innebär. Det de trodde var gratis, säger May Strandberg.

En av de som upplever sig lurad är Lena Köster som vi berättade om förra året. Hon betalade flera tusen i månaden för abonnemang hon inte hade förstått att hon tecknat.

– Jag tycker att det är skandalöst, eftersom det är så många som är lurade. Det är ju inte bara jag. Då kunde man tänka, okej, jag är dum i huvudet. Men det är så många som är lurade på samma sätt, sade hon då.

Och konsumentrådgivare May Strandberg hoppas att det delvis kan vara deras arbete som lett till att det är färre som känner sig lurade i dag.

– Men det kan väl också vara så att många har lurats och låter sig bara luras en gång i detta, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".