Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Olycksstatistik 2005-2014. Men kartan stämmer inte med verkligheten.
1 av 2
Olycksstatistik 2005-2014. Men kartan stämmer inte med verkligheten.
Katarina Bokström på NTF tycker det är dåligt att inte Akademiska sjukhuset rapporterar olyckor till Transportstyrelsen. Foto: Mattias Pleijel
2 av 2
Katarina Bokström på NTF tycker det är dåligt att inte Akademiska sjukhuset rapporterar olyckor till Transportstyrelsen. Foto: Mattias Pleijel

Akademiska rapporterade inte olyckor

NTF: Det är ganska upprörande
2:14 min

Akademiska i Uppsala har under lång tid varit det enda sjukhuset som inte rapporterar trafikolyckor till Transportstyrelsen. 

Karta över trafikolyckor 2005-2014

Det gör att trafiksäkerhetsarbetet blir lidande, säger Katarina Bokström på NTF.

– Jag tycker egentligen det är ganska upprörande att vi behåller vårt eget system, istället för att gå över till det nationella som kan påverka och förbättra trafiksäkerheten.

Vi sitter hemma hos Katarina Bokström i Sigtuna och tittar på en karta över olyckor mellan 2005 och 2014 i Sverige. Kartorna bygger på statistik från det så kallade Strada-registret. Transportstyrelsen samlar in rapporter från polis och sjukvård runtom i landet. Men det är något märkligt med den här bilden.

Färgklickarna runt städer som Gävle, Västerås och Norrtälje är ganska blandade. Men runt Uppsala med omnejd glesnar antalet olyckor och det saknas nästan helt orangea prickar.

– Så det ser ut som om de inte finns. Men det är klart de gör.

Förklaringen är enkel, säger Katarina Bokström. Som enda akutsjukhus i landet har nämligen Akademiska under lång tid låtit bli att rapportera olyckor till det nationella registret. Därför är det bara de olyckor där polisen varit inkopplade som syns.

Allvarliga olyckor med fotgängare och cyklister fångas ofta inte upp av polisen och de blir därför orapporterade. Kartan stämmer inte överens med verkligheten, och det är allvarligt, säger hon.

– Precis som allt som sker i samhället så är det vanliga att det man mäter och det man kan utvärdera, det är det man gör någonting åt.

Så det kan påverka trafiksäkerhetsarbetet alltså?

– Det vill jag defintivt påstå att det kan.

Det är något som också Transportstyrelsen håller med om. "Trafiksäkerhetsarbetet för oskyddade trafikanter försvåras kraftigt om det inte finns sjukvårdsdata i ett län", skriver de i ett mejl till P4 Uppland.

Strada-registret har funnits i över tio år. Men inte förrän i slutet av 2014 skrev Akademiska som sista akutsjukhus i landet på ett avtal med Transportstyrelsen. Och först i april i år kommer en organisation finnas på plats som ska jobba med att rapportera olyckorna till Strada.

– Det har inte varit helt lätt att få till organisationen, men nu har vi den på plats, säger Margareta Öhrvall, chefsläkare på Akademiska.

Men Strada har ju funnits sedan 2003. Varför har det tagit så lång tid?

– Landstinget beslutade det här för ett år sedan ungefär. Innan dess hade vi inte krav på det.

Kunde ni inte ha gjort det även om det inte fanns ett beslut från landstinget?

– Nej vi hade valt att göra det i skaderegistreringen, så det var det vi prioriterade.

Obs: Igår sade ledningen för Akademiska till P4 Uppland att arbetet med Strada kommer att komma igång i April. Sedan dess har uppgifter kommit fram att viss registrering äger rum redan idag. Därför har vissa ändringar gjorts i artikelns ingress och rubrik.    

 

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".