Sisu-radios granskning #Minspråk
Sisu-radios granskning #Minspråk
#MINSPRÅK

Brist på lärare i minoritetsspråk i Uppsala

Marianna Aivazova: Det är svårt att rekrytera
2:05 min

Trots att alla elever som tillhör de nationella minoriteterna i Sverige har rätt till modersmålsundervisning i skolan finns det elever i Uppsala som inte får det.

När det gäller meänkieli, eller tornedalsfinska, så har Uppsala kommun nämligen inte hittat någon lärare.

Det berättar Marianna Aivazova, som är chef på språkskolan.

– Vi utannonserade och tyvärr fick vi inga sökande. Så tog också kontakt med Skolverket och de hjälpte oss med några kontakter, men tyvärr är alla lärare fullbokade. Det är svårt att rekrytera, säger hon.

Enligt skollagen har de nationella minoritetsgrupperna rätt till modersmålsundervisning inom språken finska, meänkieli, romani, samiska och jiddisch och om en elev söker har kommunen en skyldighet att tillhandahålla undervisning.

De fem kommuner här i länet, som har svarat på Sverges Radio Sisuradios enkät om minoritetsspråken, säger att de har kunnat tillhandahålla undervisning i de fall då det finns elever som efterfrågat det.

Enda undantaget är alltså Uppsala där åtta elever sökt meänkieli, men kommunen inte hittat någon lärare och enligt språkskolans chef Marianna Aivazova så är det generellt svårt att hitta lärare i de fem nationella minoritetsspråken.

– Det var inte helt lätt att rekrytera i finska, som modersmål. Men det är ändå lite lättare, jämfört med andra minoritetsspråk, till exempel att rekrytera lärare i meänkieli. Lärare i romani har vi i dag, men han kommer från Stockholm. Det var inte heller något lätt uppdrag, säger hon.

När det gäller att hålla koll på om kommunerna lever upp till att ge alla som har rätt till det modersmålsundervisning så är det Skolinspektionen som har tillsynsansvaret. Samtidigt ska Skolverket följa upp kommunernas arbete med de nationella minoriteterna.

Men eftersom det är ett generellt problem i Sverige att hitta lärare i de här språken så säger utbildningsminister Gustav Fridolin att han är medveten om att det är svårt för kommunerna och att regeringen jobbar med det här.

– Problemet är ju att vi kan stifta vilka lagar som helst, men om de inte har lärare som kan ge en undervisning av god kvalitet så kommer det ändå inte hända. Det är ju därför vi har satt igång med att se till att vi kan använda lärare bättre, se till att de har bra utbildningar för lärare i nationella minoritetsspråk, öppna upp för fjärrundervisning. Det är det mest akuta för att barnen i de nationella minoriteterna verkligen ska få sina rättigheter uppfyllda, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".