Svart postlåda på husvägg
Foto: Lotta Löfgren/Sveriges Radio
P4 UPPLAND GRANSKAR POSTUTDELNINGEN

Efter åtta månader kom brevet inte fram – utan tillbaka

Karin: Man känner sig ju slarvig
1:53 min

Karin skickade i juli förra året ett brev med kvitton som skulle till hennes revisor. Brevet kom aldrig fram, men åtta månader senare kom det tillbaka till henne.

Se på kartan hur posten fungerar på andra håll - och tala om hur det fungerar hos dig!

– Som konsument så förstår man inte hur det kan försvinna? Har man skrivit otydligt så kan jag förstå, men jag brukar vara så övertydlig jämt så jag fattar inte hur det kan komma bort, säger Karin som driver ett företag i centrala Uppsala.

Förutom en hel del tid på samtal till Postnord och Post-och telestyrelsen, så har det för henne som företagare fått en del konsekvenser. Då kvittona hon skickade var viktiga underlag för hennes bokföring.

Hon säger att hon varit tydlig och skrivit vem brevet skulle till och även skrivit sig själv som avsändaren, ändå kom brevet bort i nästan åtta månader. Något som förvånar Postnords produktionsområdeschef i Uppsala, Kjell Björklund.  

- Att det skulle ta åtta till nio månader för brevet att dyka upp igen är ju helt oacceptabelt! Det passerar mycket försändelser och ibland blir det fel. Men just i det här fallet verkar det ha gått ordentligt fel, säger Kjell Björklund.

Men borde man inte kunnat ha jämfört adresserna, när det fanns både en mottagare och avsändare skrivet på kuvertet?

–  Absolut! Det är min tanke också. Även om det inte kommit fram till adressen så borde det ha kommit till henne igen, men borde bara tagit ett par dagar, avslutar Björklund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".