En kvinna talar i telefon.
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Konsumentombudsmannen stämmer telefonbolag

1:08 min

Konsumentombudsmannen stämmer nu tre företag för oseriös telefonförsäljning. Bolagen ska ha lurat äldre att byta el- och teleabonnemang.

P4 Uppland har i flera artiklar berättat om äldre som tecknat telefonabonnemang som de egentligen inte vill ha – och känt sig lurade.

– Det här är extremt fula bolag, som använder extremt fula metoder. Det här är bland de värre avarter vi har sett bland telefonförsäljning, säger Carolina Andersson, processråd på Konsumentombudsmannen.

Vad är det som är så fult i deras agerande? Det är väl inte förbjudet att sälja saker till äldre?

– Nej, men de har ringt till personer som är uppenbart dementa. I ett fall till exempel så vet konsumenten inte var hon bor eller vilket telefonnummer hon har. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista