Boj vid båthamnen i Ås, Jämtland
Foto: Lotta Löfgren/Sveriges Radio

Flera mils omväg när båtled läggs ned

"Omvägen blir cirka 3-4 mil längre"
2:02 min

En populär båtled som binder samman Enköping med Strängnäs ska läggas ned. Orsaken är att ingen vill betala för mätning av djupet längs leden som krävs. Omvägen blir flera mil längre.

– Det är synt, tråkigt. Båtleden gör att vi kommer över på ett genare sätt till Strängnäs. 3-4 mil längre blir omvägen, säger Magnus Johansson som är ordförande för Enköpings segelsällskap.

Under mer än ett år har diskussionen mellan Strängnäs segelsällskap, Sjöfartsverket, Transportstyrelsen och kommun pågått. Det har slutat med att ingen vill betala för att mäta upp djupet längs leden, som beräknas kosta mellan 100.000 och 200.000 kronor.

Den senaste officiella sjömätningen gjordes på 1800-talet. Och den mätning som gjordes runt 1990 som ett arbetsmarknadsprojekt lever inte upp till de nya internationella reglerna för sjömätning.

Så de röda och gröna sjömärken som markerar leden måste därmed tas bort. För många båtar behövs de för att åka den vägen, menar Magnus Johansson:

– Det är en smal ränna. Det är därför sjömärkena sitter så man får en led där man kan gå igenom. Tar man bort dem kommer det markant att minska antal som kan åka där.

Att farleden som binder samman Enköpingstrakten och Strängnäs nu läggs ned har mötts av protester från segelsällskap i Uppland, Sörmland, Västmanland och från Mälarens båtförbund. Inte bara för att omvägen blir 3-4 mil längre för vanligt båtfolk. Utan också för att det blir svårare för polisbåtar, räddningstjänst och sjöräddningen att ta sig fram.

– I och med att området har gamla djupdata från mitten och slutet av 1800-talet så ansåg vi det befogat att ge den här rekomendationen.

Är det rimligt att lägga ner, och att en ideell båtklubb skulle bekosta nya mätningar?

– Vi är väl medvetna om dilemmat. Men vår uppgift är att värna om att det ska vara säkert att förflytta sig i farleder, säger Mats Hörström på Transportstyrelsen där beslutet är fattat i samråd med Sjöfartsverket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".