Idit Margulis jobbar som modersmålspedagog på förskolorna i Uppsala kommun.
Idit Margulis jobbar som modersmålspedagog på förskolorna i Uppsala kommun. Foto: Martin Hult / Sveriges Radio

Små förändringar i förslaget om modersmålsundervisning

Pedagog: Vi tror att barnen kommer få mindre rätt till modersmålsstöd.
2:08 min

Efter politisk mangling av de rödgröna partierna i Uppsala kommun blev det en liten ändring i hur modersmålsundervisning till förskolebarn ska förändras. Tidigare förslag var att 80 anställda ersätts av 10. Det är ändrat till att 80 anställda ersätts av ett okänt antal tjänster.

Pedagoger vi har pratat med tror att förändringen kommer göra att dagisbarn som har ett annat språk än svenska hemifrån får mindre modersmålsundervisning:

– Vi som är modersmålspedagoger tror att barnen kommer få mindre rätt till modersmålsstöd. Särskilt på små språk som hollänska eller heberiska, säger Idit Margulis.

Vi ses när Idit Margulis är på väg in på en förskola i Uppsala för att lära en 2-åring och en 6-åring hebreiska som modersmål. Idit är en av 80 anställda på modersmålsenheten. En enhet som ska läggas ner enligt förslaget som Utbildningsnämnden ska ta beslut om den 1 juni.

Enligt förslaget ska Språkskolan, som idag har modersmålsundervisning till skolelever, ta över också förskolorna. I förslaget som det var skrivet tidigare skulle de 80 modersmålspedagogerna ersättas av att det läggs till 10 tjänster till Språkskolan. Men de rödgröna styrande politikerna har ändrat det till att det inte alls anges hur många tjänster som det ska vara i den nya organisationen.

– Det är barnens behov som ska styra, det har hela tiden varit syftet. Så det första som görs efter ett beslut är att påbörja en kartläggning om hur mycket stöd barnen behöver. Och efter det utforma antal tjänster, säger miljöpartiets Linda Eskilsson.

Ges det inte efter behov nu?

– Nej, för nu får alla precis lika.

Och det kan bli olika sen?

– Ja, för vi ser att det finns barn som har större behov av modersmålsstöd - och andra som har mindre.

Men modersmålspedagoger vi har pratat med tror att det kommer bli mindre hjälp till barnen, vad säger du om det?

– Vi tror att det är en kvalitétsförstärkning för barnen, säger utbildningsnämndens förste vice ordförande Linda Eskilsson.

Förslaget innebär också att förskolorna ska ha modersmål mer integrerat i hela verksamheten också då modersmålspedagoger inte är där, till exempel genom böcker och appar på barnets modersmål. Detta ska förskolorna få hjälp med av ett antal nya språkstödjare.

Men att formuleringen att 80 anställda ersätts av 10 har tagits bort. Och att förslaget nu är att 80 anställda ersätts av ett okänt, ännu ej bestämt, antal anställda, det säger modersmålspedagogen Idit Margulis så här om:

– Jag kan tänka mig att de bara vill tillfredställa upproret som har kommit fram.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".