Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Här i Uppsala gjordes telefonförsäljning av Fastcom.
Här i Uppsala gjordes telefonförsäljning av Fastcom. Foto: Foto: Martin Hult/Sveriges Radio, Fredrik Persson/TT

Telefonförsäljare vilseleder – kallar sig handläggare

Konsument Uppsala: Konsumenter borde vara på sin vakt
2:07 min

Telefonförsäljare i Uppsala kallade sig handläggare för fast telefoni när de sålde telefonabonnemang. Vilseledande försäljning tycker Konsumentombudsmannen som har stämt telefonbolaget Fastcom.

Hejsan, jag är handläggare för fast telefoni och abonnemangshandläggare.

Så presenterar sig säljarna i de inspelningar vi har lyssnat på. I de tre säljsamtalen fortsätter det sedan med att de frågar om den fasta telefonen fungerar bra, och om den uppringda vill fortsätta ha det:

"Skulle ni kunna tänka er fortsätta med hemtelefoni i minst två år till" frågar en av säljarna. Den uppringde säger att han aldrig har tänkt sluta med fast telefon.

Konsumentombudsmannen har stämt telefonbolaget Fastcom för att ha vilseledande försäljning till äldre människor, bland annat genom att ge intryck av att det är det befintliga telefonbolaget som ringer. I de säljsamtal vi har lyssnat på nämns det först en bra bit in i telefonsamtalet att kunden får byta operatör, och då låter det så här:

"Den enda förändring man gör är att man flyttar över dig till seniorernas egna operatör Fastcom"

"När du nu har varit kund på det fasta nätet väldigt länge är du berättigad en seniorrabatt"

"Det är samma telefon, samma telefonnummer med samma kopparlina. Den enda skillnaden är att det är operatören Fastcom som sätter priset"

P4 Uppland har pratat med en av de uppringda som säger att han känner sig grundlurad och kallar detta för gangstermetoder. Han säger att han sa upp telefonabonnemanget dagen efter men ändå fick betala ungefär 1 000 kronor för uppkopplingsavgift och telefonsamtal.

Jag besöker ett av de två säljföretagen i Uppsala. Men den jag får prata med vill inte säga nåt mer än att de har sålt åt Fastcom, men inte gör det längre eftersom det inte var lönsamt:

På Konsument Uppsala lyssnar Kristina Westling på de här säljsamtalen:

– Han får det att låta som att det här inte är någon förändring. Man ska bara flytta över dig till en senioroperatör. Jag tycker att alla konsumenter borde vara på sin vakt. Därför att väldigt många känner sig lurade, säger Kristina Westling.

Vi har sökt Fastcom och de två säljföretagen utan att få svar.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".