En statlig utredning från 2015 innehöll ett förslag om att införa en skriftlig bekräftelse vid telefonförsäljning.
En statlig utredning från 2015 innehöll ett förslag om att införa en skriftlig bekräftelse vid telefonförsäljning. Foto: Robert Henriksson / SvD / TT

Krav på lagskärpning vid telefonförsäljning

"Vi skulle välkomna en lagändring"
2:03 min

Nu höjs röster för tuffare tag mot oseriösa telefonförsäljare. Bland andra Konsument Uppsala vill se skärpt lagstiftning.

Kristina Westling på Konsument Uppsala tycker att förslaget som kom i en statlig utredning sommaren 2015 borde genomföras.

– Vi skulle välkomna en lagändring. Det skulle kunna ge en chans att tänka efter från det att samtalet sker till dess att jag får hem papper med information om vilket avtal jag är på väg att ingå.

P4 Uppland har i en serie inslag berättat om missnöjda kunder, telefonabonnemang som blev mycket dyrare än tänkt, och telefonsäljare som kallar sig för handläggare för fast telefoni. Det vilseleder kunderna enligt Konsumentombudsmannen.

Den statliga utredningen innehöll ett förslag om att införa en skriftlig bekräftelse vid telefonförsäljning. Det vill säga att kunden måste godkänna avtalet med post, e-post eller sms.

Det förslaget borde genomföras tycker Sanne Lennström som är socialdemokratisk riksdagsledamot från Östhammar:

– Jag tycker att det blir tydligare och ärligare. Man blir bortpratad i ett telefonsamtal och uppfattar inte detaljerna. Därför skulle det bli tydligare om man får det i skrift så man kan läsa det i lugn och ro.

Regeringen har inte genomfört det här, vad tycker du om att de inte har kommit till skott?

– Jag har förståelse för att det tar väldigt lång tid att utreda en komplex fråga. Men jag hoppas att det kommer skarpa förslag väldigt snart, säger Sanne Lennström.

På Konsument Uppsala tycker Kristina Westling att det borde krävas post, inte bara ett mejl eller SMS, vid en skriftlig bekräftelse vid telefonförsäljning:

– Får jag ett brev hemskickat ger det mig några extra dagar att tänka, jämfört med ett SMS som kan komma fem minuter efter att samtalet är avslutat, säger Kristina Westling.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".