Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Sture Jonsson UL-presschef.
Sture Jonsson UL:s presschef. Foto: Ellen Zettergren/Sveriges Radio
Lyssna
1:33 min

UL lägger miljoner på reklam för nya busslinjer

Publicerat tisdag 15 augusti 2017 kl 05.05

Upplands lokaltrafik lägger 2,3 miljoner kronor på marknadsföringen av det nya busslinjenätet i Uppsala. Pengarna går bland annat till en reklamkampanj där människor får färg över huvudet.

Upplands lokaltrafik, UL, anlitar den Uppsalabaserade reklambyrån Zellout för sin marknadsföring. Kampanjerna i samband med lanseringen av det nya linjenätet som infördes på måndagen kostar 2 310 000 kronor.

Pengarna har bland annat gått till digital annonsering i pressen, fönsterskyltar på bussar och tåg och tv-reklam i TV 4.

UL:s presschef Sture Jonsson tycker att satsningen på marknadsföring är väl använda pengar.

– Det är viktigt att alla Uppsalabor vet att det är en stor förändring som sker när det gäller bussresandet, säger han.

I reklamen ses människor får färg över huvudet. Färgerna symboliserar de nya linjernas olika färger. Är de så särskilt informativa, de där filmerna?

– För att väcka uppmärksamhet tror jag definitivt att de är det. Det är ett lite ovanligt grepp att göra på det sättet. Det gäller i dag när man gör en kampanj att man kan sticka ut lite grann, så att människor verkligen reagerar.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".