Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Drönare, arkivbild.
Drönare, arkivbild. Foto: Pontus Lundahl / TT

Drönare är ett växande problem på Arlanda

2:24 min

Det har i augusti varit ovanligt många drönare som har ställt till det för flygplatsen Arlanda. Senast i går kväll stängdes all flygtrafik på grund av drönare.

Det har varit sju incidenter i år med drönare vid Arlanda. Sex av dem har hänt de senaste veckorna, efter 1 augusti, enligt Luftfartsverket. Senast i går kväll var det någon som flög med drönare på hög höjd vid flygplatsområdet. 

Jan-Olof Ehk på Luftfartsverket tror att det ökande problemet med drönare efter 1 augusti hänger ihop med den nya lagen om att man får flyga drönare utan kamertillstånd.

– Det framställdes som att det var fritt fram för drönare överallt. Men i många området är det absolut förbjudet att använda drönare, bland annat i flygplatsernas kontrollzoner, säger Jan-Olof Ehk på Luftfartsverket.

Drönare kan upptäckas av piloter på inflygning till Arlanda, eller av trafikledningstornet. Men det är ingen som aktivt spanar efter drönare hela tiden.

– Trafikledningstornet ska ha koll på flygplanen i första hand. Men de ska också kolla efter fåglar eller annat i luften, men de sitter inte med kikare och kollar hela tiden, säger Jan-Olof Ehk.

Frågan är hur farligt drönare är om de skulle köras på av ett flygplan. Vad som händer i krock med en fågel är mer undersökt enligt Jan-Olof Ehk.

– Sugs det in fåglar i motorerna ska de klara det med bibehållen funktion.

Om det kommer en drönare in i motorn kan det däremot vara allvarligare.

– Får man in ett antal kilo metall i motorn så är det risk att hela motorn slås ut. Det kan låta dramatiskt, men de stora passagerarplanen har oftast mer än en motor, och de kan flyga med bara en motor, säger Jan-Olof Ehk.

Han tror att ett större problem skulle kunna vara om en drönare träffar cockpit.

– En hyffsat tung drönare skulle kunna gå genom cockpit-fönstret. Det är inte testat, så vi vet inte vad som händer, men det finns en risk, säger Jan-Olof Ehk.

Han säger också att de jobbar med att gå ut med information till drönarklubbar om var man inte får köra dem.

– Vi ser också gärna att de som säljer drönare går ut med information, säger Jan-Olof Ehk.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".