Testbanan till den elväg som nu byggs utanför Arlanda
1 av 3
Testbanan till den elväg som nu byggs utanför Arlanda Foto: Axel Winqvist / Sveriges Radio
Spåret i vägen där elen hämtas.
2 av 3
Spåret i vägen där elen hämtas. Foto: Axel Winqvist/Sveriges Radio.
I labbet där skenorna till elvägen testas.
3 av 3
I labbet där skenorna till elvägen testas. Foto: Axel Winqvist/Sveriges Radio.

Snart invigs elvägen mellan Rosersberg och Arlanda

5:00 min

I höst kommer en elväg mellan Rosersberg och Arlanda flygplats, som ger fordon ström direkt ifrån vägen, att invigas.

Projektet finansieras delvis av Trafikverket och förhoppningen är att tekniken i framtiden ska kunna användas på större vägar och minska utsläppen från både transport och personbilar.

Ljudet påminner kanske en del om ljudet från en leksaksbilbana – och faktum är att det inte är särskilt långt ifrån sanningen, menar Sofia Lundberg som är projektledare för den elväg om ska byggas mellan en postterminal i Rosersberg och Arlanda flygplats.  

– Skenan under lastbilen går automatiskt upp och ner i ett spår i vägen med ström i, säger Sofia Lundberg. 

Tidigare elvägar har använts sig av samma teknik som spår- och järnväg, med ledningar som kopplas på ovanifrån - en teknik som tar ganska mycket plats och inte lämpar sig särskilt bra för personbilar. 

– Fördelen med att laddar direkt ifrån vägen är att man slipper bygga laddstolpar, vi skulle spara både tid och plats, säger Sofia Lundberg. 

En tredjedel av koldioxidutsläppen i Sverige kommer från vägtrafiken.

Gunnar Asplund, som är hjärnan bakom elvägen vid Arlanda, menar att tekniken med att ladda bilarna direkt ifrån vägen skulle kunna vara en lösning på problemet.

– Jag tror att det här kommer att användas på landsvägar och europavägar i framtiden, säger han. 

Men även om Gunnar Asplund menar att endast 2-4 procent av vägnätet skulle behöva elektrifieras för att bilarna skulle få tillräckligt med laddning skulle det vara ganska dyrt och kosta ungefär 100 miljarder svenska kronor.

– Men samtidigt importerar vi ju bränsle för 60 miljarder varje år, vilket vi skulle slippa då, säger Gunnar Asplund. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".