Gräsöfärjan på väg in mot Öregrund i kraftig blåst.
Gräsöfärjan. Arkivbild: Kenneth Feldt.

Gräsöfärjan kan bli batteridriven i framtiden

1:23 min

Trafikverkets första frigående batterifärja börjar byggas i höst. På sikt hoppas man kunna miljöanpassa flera av landets färjeleder.

– Vi har en strategi för att vi ska minska koldioxidutsläppen, säger Fredrik Almlöv, teknik- och miljöchef på Färjerederiet på Trafikverket.

I höst börjar Färjerederiets första frigående batteridrivna färja byggas i Estland. Det är ännu inte bestämt vilken färjeled färjan kommer att trafikera, men om allt går bra kan det på sikt byggas fler batterifärjor. Och det har det gjort i Norge, enligt Almlöv.

– Det är ungefär samma som med bilar. Om man har fullt utbyggd laddkapacitet på landsidan, kan man på sikt helt och hållet köra på el i stället för diesel, säger Fredrik Almlöv och berättar att koldioxidutsläppen blir mindre.

Hur ser förutsättningarna ut för en frigående batteridriven färja på Gräsöleden?

– På sikt kan man tänka sig det. Då kan man titta på andra alternativ också – att man har en lindriven färja eller kanske både lindriven och eldrivet. Men det är inte bestämt var vi har tänkt oss att dessa färjor kommer att gå i framtiden, säger Fredrik Almlöv.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".