Jan Sweno
1 av 2
Jan Sweno har hittat en gratisparkering. Foto: Gusten Holm/Sveriges radio
Teng Domeij
2 av 2
Teng Domeij har förlorat kunder sedan parkeringsavgifterna infördes. Foto: Gusten Holm/Sveriges Radio

Missnöje med parkeringsavgifter: "Det är att jaga bilister"

2:14 min

Kommunen står fast vid att parkeringsavgifterna i Luthagen och Fålhagen behövs, trots missnöje.

I början av sommaren infördes parkeringsavgifter i stora delar av stadsdelarna Fålhagen och Luthagen i Uppsala.

Syftet är att få fler lediga parkeringsplatser, minskad miljöbelastning, ökad framkomlighet och en trevligare stadsmiljö.

Men bland boende och näringsidkare gror missnöjet. Teng Domeij som driver restaurang Brostugan i Luthagen har tappat kunder sedan parkeringsavgifterna infördes.

– Det är lite svårt med sms-parkering för en del som är gamla. En del har inte en sån telefon, så då vänder de i stället. Så tyvärr, det påverkar mycket, säger hon. 

Numera får Teng Domeij också betala lika mycket som kunderna för att ha sin egen bil parkerad utanför restaurangen.

– För att få boendeparkering måste man vara skriven på adressen. Men man får inte vara skriven på jobbet.

Ett kvarter bort finns en gatstump där man fortfarande står gratis och där har Jan Sweno lyckats hitta en plats för sin bil. Han gillar inte de nya parkeringsavgifterna.

– Det är att jaga bilister alldeles i onödan. För oss som inte har så höga pensioner är det alldeles för dyrt med en boendeparkering, säger han.

Så hur gör du?

– Jag får leta upp platser där det inte är parkeringsförbud. Och det kan vara ganska långa sträckor från min bostad.

Mellan klockan 8.00 och 18.00 kostar det 15 kronor i timmen att stå i Fålhagen och 10 kronor i Luthagen. Mellan klockan 18.00-24.00 kostar det 5 kronor. Söndagar och helgdagar är det gratis. Med boendeparkeringstillstånd kostar det 400 kronor i månaden.

De nya avgifterna har inte hunnit utvärderas än. Men gatu- och samhällsmiljönämndens ordförande Johan Lundqvist tycker att det ser positivt ut.

– Min bild hittills är att taxorna har haft effekt i den riktning som var syftet, säger han.

Och syftet är att minska gatuparkeringen. Kommunen vill att de boende i större utsträckning ska välja att ställa sina bilar på tomtmark i stället.

– Vi behöver plats för mer cykelinfrastruktur och mer kollektivtrafik till exempel, säger Johan Lundqvist.

I informationen till de boende har man lagt fram det som att avgifterna infördes för de boendes skull. Men om man inte har tillgång till parkering på tomtmark handlar det ju om att man betalar 400 kronor i stället för att betala ingenting. Det är väl inte att få det bättre?

– Om man köper ett boendeparkeringstillstånd ger det rätten att parkera på gatan. Jag tycker inte att det är orimligt att man betalar för den tjänsten, säger Johan Lundqvist.

Men det argumentet biter inte på bilisten Jan Sweno i Luthagen.

– Vad jag vet så betalar inte cyklisterna något extra för att man bygger om stans gator med cykelvägar, säger han.

I slutet av året ska parkeringsavgifterna i Luthagen och Fålhagen utvärderas. Därefter ska kommunen gå vidare med avgifter i fler områden.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".