Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industrilokal. Giftig rök sprider sig österut mot Giraffens köpcentrum. Alla som befinner sig i området bör bege sig därifrån. Boende i området uppmanas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.
(Publicerat igår kl 17.16)
Pennvässare
Utvecklingssamtalet är det enda lagstadgade samtalet i skolan. Foto: Anders Wiklund/TT
Lyssna
(3:40 min)

Forskare: Utvecklingssamtalet ska inte handla om allt som är fel

Publicerat onsdag 4 oktober 2017 kl 10.39

Utvecklingssamtalet ska vara ett förtroendefullt möte mellan eleven, vårdnadshavaren och läraren, säger skolforskaren Ann Pihlgren.

Enligt skollagen ska personalen och elevens vårdnadshavare minst en gång genomföra ett utvecklingssamtal.

Utvecklingssamtalets syfte är att ge information till vårdnadshavaren, att ge planeringsunderlag till läraren och att stärka elevens lärande.

Forskaren och skolutvecklaren Ann Pihlgren anser att det tredje syftet är det viktigaste.

– Eleven själv ska förstå: vad kan jag nu och vad är nästa steg?

Enligt Ann Pihlgren bör därför eleven och läraren förbereda sig tillsammans inför utvecklingssamtalet, så att eleven förstår var hon eller han befinner sig. 

– Utvecklingssamtalet ska var ett förtroendefullt möte där man tillsammans beslutar vad som är de framtida målen.

Ann Pihlgren menar att det är en missuppfattning att utvecklingssamtalet ska fokusera på det som inte fungerar. 

– Det är egentligen inte ett bristsamtal, utan ett samtal om den positiva utvecklingen. Samtalet ska vara framåtsyftande, det vill säga du ska förstå vad det är som ska hända sen, säger hon.

Hon rekommenderar därför att man i stället har har särskilda "bristsamtal" för elever som inte klarar målen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".