Veronika Lönner, lärare på Linnégymnasiet i Uppsala.
1 av 2
Veronika Lönner, lärare på Linnégymnasiet i Uppsala. Foto: Martin Hult / Sveriges Radio
Johan Furenborn, rektor på Linnégymnasiet i Uppsala
2 av 2
Johan Furenborn, rektor på Linnégymnasiet i Uppsala Foto: Martin Hult / Sveriges Radio

Lärarkritik mot fråga om effektivitet i medarbetarsamtal

2:01 min

Lärarna i Uppsala kommun ska bli mer effektiva, det märks i medarbetarsamtal som hålls nu under hösten. En fråga som finns med kritiseras från lärarhåll.

Veronika Lönner som är lärare på Linnégymnasiet i Uppsala är kritisk till en fråga som fanns med i årets medarbetarsamtal om hur lärarna ska bli mer effektiva, som lät så här:

"Hur arbetar du för att en större andel av din arbetstid ska gå till undervisning?"

– Det svåra är att många av oss nästan jobbar ihjäl oss. Flera lärarvänner har gått ner i arbetstid bara för att orka med sitt jobb. Jag har svårt att se att ännu mer jobb skulle fungera.

Vad svarade du?

– Jag sa nog nej. Och jag sa också att om det här är avgörande för min lön så behåller jag hellre min nuvarande lön, säger Veronika Lönner.

Frågan om mer undervisningstid fanns med efter direktiv från kommunen centralt om att det ska vara med i medarbetarsamtalen, säger Linnégymnasiets rektor Johan Furenborn. Han är själv inte helt säker på om det är en bra fråga att ha med:

– Vi har i några år jobbat med lärarnas arbetsbelastning. Att då få en fråga om man kan öka effektiviteten, eller höja lektionstiden, kan jag förstå kan vara provocerande.

Vad kan vara bra med att ha med en sån fråga?

– Att vissa kan bli sporrade och tänka nytt.

Vad kan vara negativt?

– Man kan ju känna sig väldigt ifrågasatt som personal, att jag inte gör ett bra jobb, att jag måste göra mer, säger rektorn Johan Furenborn.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".