Visning
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Flest prissänkta bostadsrätter i Uppsala län

1:48 min

Ett stort utbud av bostäder till försäljning och allt fler som tvingas sänka priset har satt sin prägel på bostadsmarknaden den senaste tiden. Tydligast är trenden i Uppsala län.

Det här kommer att märkas på många visningar i dag där besökarna blir färre, säger Johan Nordenfelt, informationschef på Erik Olsson Fastighetsförmedling.

– Det är ungefär lika många som vanligt egentligen som är intresserade av att köpa en bostad, men det finns fler bostäder att välja mellan. Och då blir det färre visningsbesökare per bostad. Och det är väl en del av den nya marknaden, säger han.

Hur påverkas säljarna av det här?

– Det blir mer nervöst att sälja. Svagare bostäder kan få ett jättelitet intresse, attraktiva bostäder går väl ungefär lika bra som tidigare. Men som säljare blir det svårare att förutse hur mycket man kommer att få betalt för bostaden och hur lång tid det tar att sälja den.

Efter 20 år med stigande priser har bostadsmarknaden mattats av. En del talar om en välbehövlig paus i prisökningarna medan andra tror att vi står inför en kraftig nedgång.

Som köpare har det förstås blivit lättare, med många nyproducerade bostäder som kommit ut på marknaden och bostäder som legat ute länge. Just nu finns 22 000 bostadsrätter i landet som letar köpare. Det är nästan 50 procent fler jämfört med för ett år sedan, säger Matilda Adelborg som är pressansvarig på bostadssajten Booli.

– Det är ett högre utbud i alla län och det är väldigt tydligt när det gäller lägenheter. Det som präglar marknaden just nu är att köpare och säljare har lite olika förväntningar. Och det ser vi bland annat genom att antalet prissänkta objekt har ökat.

I Uppsala län har andelen prissänkta lägenheter ökat från  I Uppsala län har andelen prissänkta lägenheter mer än tredubblats, från 4,0 procent i oktober 2016 till 13,2 procent i oktober i år, enligt statistik från Booli.
Uppsala län är därmed också det län i landet som har högst andel prissänkta lägenheter i landet.

Johan Nordenfelt beskriver läget som ett nervkrig mellan köpare och säljare.

– Det kan man säga. Den enda skillnaden jämfört med före sommaren är just att marknadspsykologin har skiftat. Och psykologin är en spännande faktor såtillvida att den skiftar snabbt och kan göra stor skillnad under en kortare period i alla fall.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".