Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Lärare känner sig hårt trängda som de är och är emot en effektivisering av deras arbetsrutiner.
Lärare känner sig hårt trängda som de är och är emot en effektivisering av deras arbetsrutiner. Foto: Kallestad, Gorm
Skolchef försvarar kritiserad fråga till lärare

En fråga om effektivitet i medarbetarsamtal på skolor i Uppsala väckt kritik från lärarhåll. Fredrik Ojala, gymnasieskolchef i Uppsala, säger att det är nödvändigt att hushålla med skolornas resurser.

Lärare som P4 Uppland har pratat menar att de är hårt trängda som det är och de inte har möjlighet att ge mer undervisningstid till sina elever än de gör. 

Fredrik Ojala, gymnasieskolchef i Uppsala, försvarar dock frågan om effektivitet i medarbetarsamtal.

– Vi vet att vi kommer att ha en lärarbrist i framtiden där vi måste hushålla med de lärare vi har på bästa sätt, Fredrik Ojala, gymnasieskolchef i Uppsala. 

Varför behövs mer undervisningstid för lärare?

– Det är den främsta kompetensen lärarna har, då måste alla hjälpas åt att hitta bättre arbetsformer så att man kan ägna en stor del av sin arbetstid till undervisningstiden.

Men de som tycker att de redan är effektiva? 

– Ja då måste man föra en diskussion med sin närmsta chef om det, och titta på möjligheter att förändra så att man kan undervisa mer. Det kanske inte är möjligt i vissa fall av olika skäll utan kall på kvalitetskrav och annat vilket också är en del av lönekriterierna naturligtvis.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".