Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Lisa Walker, servicehandläggare på Skatteverket som följt pilotprojektet.
Lisa Walker, servicehandläggare som följt pilotprojektet.
Lyssna
(1:58 min)

Pilotprojekt ska stötta ovana webbanvändare

Publicerat måndag 20 november 2017 kl 06.00

Skatteverket, Pensionsmyndigheten och Försäkringskassan testar nu en ny service för att stötta personer som behöver hjälp med digitala tjänster.

Lisa Walker jobbar med Digital servicepunkt i Tierp.

– Ju mer samhällets digitalisering fortskrider desto större blir det digitala klivet, säger Lisa Walker.

Efter att myndigheternas servicekontor stängde i Tierp i april så startade de ett pilotprojekt. Det eftersom att det har varit tydligt att många står utanför när deras tjänster blir alltmer digitala.

Servicen ska stötta och lära personer som kommer in hur de självständigt kan utföra sina ärenden på webben.  

– Jag hoppas det blir kvar och att de utökar sina tider, säger Sven-Erik Thyr som besöker servicepunkten.

Statistiska centralbyråns senaste rapport om privatpersoners användning av internet visar att minst sju procent av befolkningen över 16 år inte använder dator eller internet.

Servicepunkten har öppet två dagar i veckan och i snitt kommer 33 besökare per dag. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".