Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Gunilla Bergqvist och Karin Mann, båda svenska- och SO-lärare i årskurs fem på Björklingeskolan.
Gunilla Bergqvist och Karin Mann, båda svenska- och SO-lärare i årskurs fem på Björklingeskolan. Foto: David ohlson.

Påtagligt bättre läsförmåga bland fjärdeklassare

1:30 min

Förmågan att läsa och tolka text har blivit bättre de senaste åren och därmed är den nedåtgående kurvan bruten, det framgår i globala undersökningen Pirls 2016 från IEA.

IEA, internationella samarbetsorganisationen för forskning inom utbildningsområdet, har kommit fram till siffrorna som visar att fjärdeklassare har förbättrat förmågan att läsa och tolka text.

Gunilla Bergkvist som är Svenska och SO-lärare på Björklingeskolan utanför Uppsala tror att upphämtningen beror på den satsning man gjort på lärare.

– Jag tror det beror mycket på den nationella satsningen. Att man har tagit till sig de här resultaten som har varit - att det har dalat i undersökningen. Och då har det satts in nationella resurser på olika sätt, säger hon.

I en referensgrupp satt Caroline Liberg, som är professor Utbildningsvetenskap med inriktning mot läs- och lärprocessor, på Uppsala universitet.

Enligt henne är värdena på fjärdeklassarnas läsförmåga tillbaka på samma nivå som år 2001. Hon menar att den nedgång som varit trenden mellan 2001 och 2011 har vänt.

– Det är stor och viktig förändring som har skett, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".