Läraren Ellinor Stenis och eleven Kolgen Mohamed från Syrien.
Läraren Ellinor Stenis och eleven Kolgen Mohamed från Syrien. Foto: Martin Hult / Sveriges Radio

Stor ökning av nyligen invandrade elever på Västra Stenhagenskolan

2:39 min

Skolresultaten bland niorna har fallit rejält på skolorna i Uppsala kommun på två år. Detta efter att det har blivit fler nyligen invandrade elever i skolorna som ingår i betygsstatistiken.

Det här har märkts särskillt tydligt på Västra Stenhagenskolan i Uppsala, där Kolgen Mohamed från Syrien går i en förberedelsklass:

– Jag trivs bra i skolan, jag gillar att räkna matte.

Vad hoppas du av framtiden?

– Jag vill bli tandläkare, säger hon.

De senaste två åren har det blivit fler elever i skolorna som nyligen har invandrat till Sverige, vilket också märks på skolresultaten bland niondeklassarna. I Uppsala kommuns skolor var det år 2015 nästan 9 av 10 elever som fick tillräckliga betyg för att gå vidare till gymnasiet. År 2017 var det mindre än 8 av 10.

På Västra Stenhagenskolan i Uppsala har förändringen varit större än på andra skolor. Andelen nyligen invandrade elever ökade från 6 till 19 procent mellan åren 2014 och 2016. Och gick i år ner till 11 procent.

I våras var det 3 av 10 elever på Västra Stenhagenskolan som inte hade tillräckliga betyg för att komma in på gymnasiet. Rektorn Alper Yilmaz säger att eleverna också utmärker sig postivt.

– Vi hade resultat över kommungenomsnittet i de nationella proven i matematik, vilket visar att många nyanlända elever har med sig kunskaper i till exempel matematik. Men att otillräckliga kunskaper i svenska påverkar andra ämnen. Om man jämför nyanlända med andra nyanlända är vi en av de skolor i kommunen där de klarar sig bäst, säger rektorn Alper Yilmaz.

Att den som bara varit något år i Sverige inte klarar alla betyg är inte konstigt, säger Ellinor Stenis som är lärare i förberedelseklassen på Västra Stenhagenskolan. Hon säger så här om hur de hjälper nyanlända elever:

– Den största utmaningen är att de kommer med väldigt olika förkunskaper. En del har skolbakgrund, andra har det inte. Så det gäller att hela tiden individanpassa.

Ser du någon risk med att det sänker tempot för elever som har bott länge i Sverige?

– Nej, absolut inte. Det är snarare så att många nyanlända kommer med en enorm kunskapshunger, med en syn att skolan är det viktigaste i livet. Många kommer ut i de reguljära klasserna och höjer nivån och engagemanget, säger läraren Ellinor Stenis.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".