Kocken Tommy Myllymäki och bild på löpares ben när de springer
Kocken Tommy Myllymäki ger kost- och träningsråd. Foto: Bosse Pettersson

Mästerkock ger kost- och träningsråd inför det nya året

2:10 min

Det nya året närmar sig och med det kommer ofta träningslöften. Om du vill nå milen 2018 har den prisade kocken Tommy Myllymäki kost- och träningsråd.

Tommy Myllymäki är en av Sveriges bästa kocken och blev årets kock 2007. Han lade också själv om sin livsstil genom att träna tre till fyra gånger i veckan och genom att springa maraton har han en del tips att dela med sig av.

Enligt honom är det bra att börja med kortare sträckor för att komma igång och inte bli skadad.

– Spring två kilometer varje dag i två veckor. Nästa två veckorsperiod springer du tre kilometer fast varje dag i två veckor. Och sådär gör du i ett halvår med max fem kilometer varje dag. Sen kan du lägga upp ett veckoschema, säger han.

När det kommer till maten menar Tommy Myllymäki att det inte är så komplicerat.

– Det behöver inte vara att man ska lasta i sig pasta en hel vecka innan och tro att det blir kolhydratladdat, det tror jag är helt bortkastat. Ät som vanligt men ät något mer mat de två till tre sista dagarna innan loppet, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".