Destination Uppsala

Kommunalt bolag kritiseras för krogreklam

2:19 min

Destination Uppsala valde själva ut fem krogar som lovordades av matbloggare. Samtliga krogar tillhör Svenssons krogar.

Kommunägda bolaget Destination Uppsala länkar på sin Facebooksida till en artikel på sajten Matochresebloggen.

Där lovordas fem krogar i Uppsala som alla ingår i samma koncern. Krogarna hade valts ut på förhand av Destination Uppsala.

– I det här fallet valde vi den här samarbetspartnern för att vi tyckte det var ett bra upplägg, säger Helena Bovin, marknadschef på Destination Uppsala.

Publiceringen har fått många Uppsalabor att reagera i sociala medier.

"Värsta jag har sett. Noll koll på vad Uppsala kan erbjuda. Köpt annonsering", lyder en av kommentarerna.

Samtliga fem krogar ägs av samma koncern. Är det inte ett otillbörligt gynnande? 

– Om man tittar på den här enskilda artikeln förstår jag att det väcker frågor. Vi kommer att titta på det här.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista