Nödställda tvingas vänta längre på sjöräddning

Från och med idag och fram till februari så finns inga sjöräddningshelikoptrar stationerade i mellansverige. Försvarets räddningshelikoptrar i Uppsala har nu på morgonen tagits ur bruk och först i februari tar en civil entreprenör över. Tills dess får helikoptrar kallas in från Visby eller till och med Finland om något händer.

Det betyder i praktiken att det tar längre tid innan man når de nödställda, det säger Mats Jansson, besättningschef på försvarets helikopter i Uppsala:

- Det är bara att hoppas att det inte händer någon större olycka i området.

Det är Sjöfartsverket som ansvarar för sjöräddningen i Sverige och efter alla nedskärningar i det svenska försvaret förlitar man sig allt mer på civila helikoptrar vid sjöräddningsinsatser. Efter att Bergabasen söder om Stockholm lades ner så skrev Sjöfartsverket kontrakt med försvaret som skulle ha en sjöräddningshelikopter på Ärna flygfält utanför Uppsala fram till idag.

Verket har också tecknat avtal med det privata företaget Norrlandsflyg som ska stationera en sjöräddningshelikopter i Stockholmsområdet. Men eftersom Norrlandsflyg inte kan dra igång förrän i februari och försvaret inte kan fortsätta längre än idag så blir det ett glapp, och det blir helikoptern i Visby som får rycka ut vid olyckor i Stockholms skärgård och längs Upplandskusten.

Magnus Gustafsson

magnus.gustafsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".