Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Elever får för lite stöd med läs- och skrivarbetet

Eleverna i Uppsalas skolor får för lite stöd i läs- och skrivarbetet. Det visar en ny rapport som tagits fram vid Uppsala universitet.

- Det är oerhört allvarligt både för individen och samhället. Vi är på väg att förlora fler och fler elever, det säger rapportförfattaren Caroline Liberg som är professor i utbildningsvetenskap.

Det är en het fråga som engagerar många, frågan om hur bra skolan är på att lära elever att läsa och skriva. I Uppsala har idag var femte elev i årskurs fem otillräckliga kunskaper i svenska och var tionde elev klarar inte behörighet till gymnasiet.

På kommunens uppdrag har professor Caroline Liberg gjort en enkät bland Uppsalas lärare. 420 av 741 tillfrågade svarade, och resultaten säger alltså att eleverna får för lite stöd i sitt skrivande och läsande.

Många skolor ser inte ut att ha tagit till sig den forskning som visar att för att elever ska ta till sig kunskap så måste lärare i alla ämnen ta ansvar för språkutvecklingen. Det gäller alltså inte bara svensklärarna.

Texter som eleverna själva skriver diskuteras för sällan och ofta läser elever svåra faktatexter utan att få hjälp att komma in i dem, till exempel genom att först läsa enklare texter eller se filmer.

- Det innebär att man utesluter en stor grupp av eleverna som inte kommer in i dessa texter. Ofta tröttnar de på att vara med och en del av dem uteblir helt enkelt från undervisningen, säger Caroline Liberg.   

Caroline Liberg säger att det här alls inte är unikt för Uppsala, men menar att många lärare saknar utbildning om sådana här frågor. Ann-Christin Johansson är skolchef i Uppsala:

- Det kan hända att man jobbar på som vanligt. Kanske har man inte ägnat så mycket tid åt att ta till sig ny forskning, säger hon.

Kommunen ska nu gå igenom den här rapporten och titta på vad som behövs i varje skola.

- Det kan handla om att vi ska kompetensutveckla personal och belysa problematiken, säger Ann-Christine Johansson.

Kontakta reportern:
lisa.helgesson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".