"Tidsbrist orsak till dåliga läs- och skrivkunskaper"

Det tar tid - det kan vara en anledning till att många lärare inte jobbar tillräckligt med att stötta eleverna i sin läs- och skrivutveckling. Det tror läraren Kerstin Lönnå på Sävjaskolan i Uppsala. Att Uppsalas elever får för lite stöd i läsande och skrivande berättade Upplandsnytt om i morse.

Kerstin Lönnå och Qendresa Shalaj går igenom häftet de ska läsa när de studerar religion i vår. Kerstin Lönnå är en av de lärare som jobbar mycket med att försöka hjälpa eleverna in i det de ska läsa i de ibland svåra läroböckerna.

- Kunskaperna från SO-ämnerna är ju oerhört viktiga när de kommer ut i samhället. Det är viktigt att stoffet är helt klart för dem, säger Kertsin Lönnå.

Men enligt en rapport som gjorts vid Uppsala universtiet verkar många skolor i Uppsala inte ha tagit till sig den forskning som säger att lärare i alla ämnen måste ta ansvar för språkutvecklingen, och elever läser ofta svåra faktatexter utan att få hjälp att komma in i dem.

Men på Sävjaskolan gör Kerstin Lönnå ofta, tillsammans med eleverna, till exempel ordlistor över de svåra ord de kan råka på i en text, och innan de börjar läsa så kanske de ser en film, läser artiklar eller något annat mer lättillgängligt.

Resursbrist är det främsta skälet till att elever inte får tillräckligt stöd i läsande och skrivande menar Kerstin Lönnå, men det kan också finnas andra förklaringar till att alla lärare inte jobbar aktivt med språkutveckling.

- Det tar ju tid, alltså. Eller att om man till exempel är NO-lärare så glömmer man ju att man också är den här svenskläraren, säger Kertsin Lönnå.

Kontakta reportern
lisa.helgesson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".